Original title:
Šibalství v The Confidence-Man:His Masquerade Hermana Melvilla a díle Charles W.Chesnutta
Translated title:
The trickster in Herman Melville's The Confidence-Man: His Masquerade and the works of Charles W.Chesnutt
Authors:
Kyselová, Alžběta ; Robbins, David Lee (advisor) ; Procházka, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Tricksters are popular cultural and literary characters which appear across regions and genres in various forms. The characters Uncle Julius from The Conjure Woman collection of short stories by Charles W. Chesnutt, and the confidence man from Herman Melville's The Confidence-Man: His Masquerade are both tricksters who are based on strong cultural backgrounds: the African(- American) religious trickster, and real life con artist William Thompson, respectively. This thesis sets out to compare the tricksters in thematic and structural elements. The origins of the literary characters help shape the readers' expectations and perception of the tricksters. Melville and Chesnutt encourage the stereotypical reading of the characters while also including an alternative one in the text. The conflict of perceptions serves to introduce a number of social topics regarding slavery in The Conjure Woman and self-reliance in The Confidence-Man, both of which ultimately point to the problematic distribution of freedom in American society. The tricksters appear both as literary characters and literary devices, corresponding with the ambiguous nature of the trickster archetype.Šibalové jsou oblíbenými kulturními a literárními postavami, které se objevují napříč regiony a žánry v různých podobách. Postavy Strýčka Julia ze sbírky povídek Charles W. Chesnutta The Conjure Woman a podvodníka z románu The Confidence-Man: His Masquerade od Hermana Melvilla jsou obě šibaly vycházející z významných kulturních tradic: afro(-amerického) náboženského šibala, respektive skutečného podvodníka Williama Thompsona. Tato práce porovnává šibaly v tematických a structurálních prvcích. Původ literárních postav určuje očekávání čtenářů a jejich vnímání těchto šibalů. Melville a Chesnutt u čtenářů podporují stereotypní chápání postav, ale zároveň do textů přidávají alternativní pojetí. Střet těchto vnímání slouží k představení několika sociálních témat týkajících se otroctví v The Conjure Woman a soběstačnosti v The Confidence-Man, obě tato témata v důsledku poukazují na problematické rozložení svobody v americké společnosti. Šibalové se v textech objevují jako literární postavy a také jako literární nástroje, čímž naplňují rys mnohoznačnosti typický pro archetyp šibala.
Keywords:
ambiguity; confidence man; identity; narrative; plantation literature; trickster; trickster as literary device; identita; mnohoznačnost; plantážnická literatura; podvodník; vyprávění; šibal; šibal jako literární nástroj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66077