Název:
NÁVYKY DĚTÍ TÝKAJÍCÍ SE PITNÉHO REŽIMU V ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V MĚSTĚ HAVLÍČKŮV BROD
Překlad názvu:
CHILDREN´S HABITS CONCERNING DRINKING REGIMEN AT BASIC SCHOOLS IN THE TOWN HAVLÍČKŮV BROD
Autoři:
TVRDÁ, Lenka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Voda je pro život nezbytná, tvoří podstatnou část těla a probíhá v ní mnoho důležitých chemických reakcí. Příjem tekutin je ovlivňován hypothalamem, což se projevuje jako pocit žízně. Tekutiny přijímáme zejména ve formě nápoje, méně z jídla a metabolických procesů. Výdej tekutin je největší močí, méně kůží, dýcháním a stolicí. Pokud je příjem tekutin nedostatečný, hrozí dehydratace. Dětský organismus je dehydratací více ohrožen než organismus dospělého. V rozvojových zemích umírá v důsledku dehydratace 4 {--} 5 milionů dětí ročně. Mírnější nedostatek tekutin se může projevit vyšší únavou, nepozorností či bolestí hlavy. Sliznice dítěte vysychají, jsou náchylné k průniku infekce, může se objevit zácpa, nechutenství. Chronický nedostatek tekutin může být počáteční moment k tvorbě žlučníkových či ledvinných kamínků. Nedostatek tekutin během vyučování může snižovat výkonnost a schopnost koncentrace. Co se týká výběru nápojů, je známo, že pití přeslazených nápojů vede k vyplavení inzulínu s následným rychlým poklesem glykémie, což se může projevit poruchou pozornosti dítěte a únavou či bolestí hlavy. Vysoký obsah cukru v limonádách vede také k pocitu nasycení, proto děti po jejich konzumaci odmítají jídlo. Pro sběr dat byly použity dvě metody {--} přímé dotazování (v 1. a 2.ročníku) a dotazník (v 3. až 9. ročníku). Návratnost dotazníků byla 100%, stejně tak úspěšnost při dotazování. Cílem práce je zhodnocení informovanosti žáků základních škol v Havlíčkově Brodě o významu pitného režimu a porovnání informovanosti se skutečným chováním dětí. Výzkumem byly ověřovány tyto hypotézy: Hypotéza 1: Děti jsou informovány dostatečně. Hypotéza 2: Děti se informacemi neřídí. Ve většině ohledů byly hypotézy potvrzeny. Domnívám se, že můj výzkum přinesl nové poznatky týkající se problematiky pitného režimu dětí na základních školách. Výsledky je možné použít jako podklad k dalším výzkumům v této oblasti a rozšířit tak informace týkající se této problematiky, nebo pro přípravu programů primární prevence na základních školách. Water is necessary for life, it forms essential part of body and many important chemical reaction takes place in it. Water intake is influenced by hypothalamus what is expressed as a feeling of thirst. Fluids are intaken especially in form of drink, less from food and metabolic processes. The biggest water release is by kindness, less by skin, respiration and stool. Insufficient water threatens by dehydratation. Child{\crq}s body is vulnerable to dehydratation more then adult{\crq}s body. In developing countries 4 -5 millions of children per year die of dehydratation per year. Smaller lack of water is expressed as higher tiredness, inattention or headache. Mucous membrane dries up and has predisposition to penetration of infection and constipation or lack of appetite can appear. Chronic absence of water can be initiatory moment for formation of cholelithiasis and renal stones. Lack of water during school teaching can decline efficiency and capability of concentration. It is well known that drinking of extra sugar beverages leads to egestion of insulin with subsequent rapid decline of blood sugar. High capacity of sugar in lemonade leads to satiety as a consequence of children refusing food. There were used two methods for data collection - direct questioning (in the first and second classes in school) and questionnaire (from the third to ninth classes). Rate of return was 100 per cent. The aim of work is survey of informedness with real children behavior. These hypothesis were verified by research. Hypothesis 1: Children are well informed. Hypothesis 2: Children disobey these information. Hypothesis were confirmed in major part of stand point. I thing that my research brought up new pieces of knowledge concerning drinking regimen at basic schools. Results can be used as basement to next research in this area and extend information concerning this problem or for preparation of prime prevention programs at basic schools.
Klíčová slova:
dehydratace; dítě; informovanost; pitný režim; tekutiny; child; dehydration; drinking regimen; informedness; liquids Citace: TVRDÁ, Lenka. NÁVYKY DĚTÍ TÝKAJÍCÍ SE PITNÉHO REŽIMU V ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V MĚSTĚ HAVLÍČKŮV BROD. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/6913