Original title:
Fenomén hromadného nakupování - příčiny jeho rozšíření a postavení spotřebitele na tomto trhu z uživatelské perspektivy
Translated title:
The group buying phenomenon - factors leading to it's popularity and consumer position on the daily deals market from the user perspective
Authors:
Sedláková, Klára ; Soukup, Petr (advisor) ; Balážová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá tématem hromadného nakupování na slevových serverech, zejména pak příčinami jeho rozšíření do české společnosti a postavením spotřebitele na českém trhu slevových serverů. Práce zkoumá daná podtémata z hlediska uživatelské perspektivy, do které se autorka snaží proniknout prostřednictvím provedení vlastního výzkumu kvalitativního charakteru. Autorka vychází ze sociologických teorií konzumní společnosti, ve kterých se snaží nalézat kořeny úspěšnosti fenoménu a také teoretická východiska k problematice postavení spotřebitele na trhu slevových serverů. Příčiny rozšíření fenoménu jsou v práci zjišťovány formou výzkumu motivačních faktorů, které uživatele slevových serverů vedou k nakupování zde. V práci jsou tedy i stručně vysvětleny sociálněpsychologické pojmy spojené s motivací a lidskými potřebami. Autorka provedla sérii polostrukturovaných rozhovorů. Důraz byl pak kladen zejména na významy, které uživatelé slevových serverů konkrétnímu jednání přisuzovali. Výzkumná část práce se věnuje propojení hlavních příčin rozšíření fenoménu, teoreticky ukotvených v teorii konzumní společnosti, s aspekty, které jsou typické pro tento relativně nový způsob internetového nakupování a následné spotřeby. Výsledné motivační faktory dělí do odpovídajících kategorií. Dále pak řeší...This bachelor thesis is focused on a phenomenon of group-buying on daily deals websites, especially then on the factors leading to it's popularity and the consumer position on the daily deals market. The topic is viewed from the user perspective, which the author tries to get to by way of a qualitative research. The author relies on the sociological theory of the consumer society in which she tries to find the roots of the successfully spreading of popularity of the discused phenomenon. As well author draws on there the theoretical background for a topic of consumer position on the daily deals market. Causes of spreading out are researched by a force of an exploration of motivation factors leading users to buy there. On that account there are as well described the theoretical conceptions of motivation and needs in brief. Author conducted a series of semistructured interview in which she emphasised the meanings that the users attach to the particular action. The analytical part of thesis connects main causes of spreading out of phenomenon, theoretically grounded in the theories of consumer society, with a typical aspects of this rather new way of internet shopping and consequent consume. The second topic, the own consumer-user view on their position on this market, is discused as well there.
Keywords:
consumer position; consumer society; consumption; daily deals websites; group buying; internet shopping; motivation; sales; hromadné nakupování; internetové nakupování; konzumní společnost; motivace; postavení spotřebitele; slevové servery; slevy; spotřeba
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45829