Original title:
Profesionální rodičovství jako alternativa ústavní péče pro rizikovou mládež
Translated title:
Professional parents as alternative of institutional care for hazardous teenagers
Authors:
Štefanová, Jitka ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Vítečková, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce analyzuje instituci profesionální rodičovství s důrazem na jeho případné uplatnění v systému péče o rizikovou mládež v České republice. V současné době čelí systém ústavní a ochranné výchovy a následná péče o ohroženou mládež po jejím ukončení četným kritikám ze strany ochránců práv dítěte. Profesionální rodičovství má v některých státech Evropy i mimo ni stálé uplatnění jako instituce pečující o ohrožené děti a mládež. V České republice byla uzákoněna obdoba profesionálního rodičovství ve formě pěstounské péče na přechodnou dobu, která zde ale prozatím nenachází širší praktické uplatnění. Diplomová práce se v prvních dvou kapitolách zabývá vymezením základních pojmů a charakteristikou rizikového chování dětí a mládeže. Třetí, hlavní kapitola, uvádí hlavní piliře profesionální pěstounské péče, popisuje její formy, možnosti získávání pěstounů, jejich vzdělávání a další charakteristiky. Závěrečná kapitola reflektuje aktuální tendence v systému o ohrožené děti v České republice.This thesis analyzes the instrument of professional parenting, with an emphasis on its possible application within the Czech system of at-risk youth care. Currently, the system of institutional and protective care and follow-up care for at-risk youth faces criticism from children's rights advocates. In some European countries and other parts of the world, professional parenting has found its permanent use as an instrument for the care of at-risk children and youth. In the Czech Republic, temporary foster care has been codified as an alternative to professional parenting; however, this concept does not have any broad application so far. In the first two chapters, the thesis defines basic terms and describes risk behaviour patterns in children and youth. The third and major chapter lists the main pillars of professional foster care, describes its forms as well as possibilities for foster recruitment, education and other characteristics. The final chapter reflects on current trends in the Czech system of care involving at-risk and vulnerable children.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/20914