Original title:
Foucault a celoživotní učení jako politický koncept
Translated title:
Foucault and Lifelong Learning as a Political Concept
Authors:
Vařeková, Petra ; Kopecký, Martin (advisor) ; Reichel, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá myšlenkovým odkazem Michela Foucaulta a jeho možným využitím ve vztahu ke konceptu celoživotního učení. Práce argumentuje, že v současném diskursu o vzdělávání na úrovni Evropské unie je celoživotní učení využíváno jako politický koncept, což je ukázáno z kritické foucaultovské perspektivy. V teoretické části má bakalářská práce podobu kompilace možných interpretací Foucaultových tezí ve vztahu k oblasti celoživotního učení. Zaměřuje se zejména na Foucaultův koncept governmentality, který nabízí komplexní pohled na způsob, jakým neoliberalismus pronikl do různých forem vládnutí včetně oblasti vzdělávání. V druhé části se práce soustředí na analýzu vybraných strategických dokumentů Evropské unie s využitím Foucaultovy kritiky neoliberální governmentality. Práce odhaluje, jakým způsobem tyto dokumenty nahlíží na koncept celoživotního učení a jeho roli v budoucím vývoji Evropské unie. Bakalářská práce přispívá k diskuzi o možném využití Foucaultova díla při analýze politického konceptu celoživotního učení.The bachelor thesis deals with the intellectual legacy of Michel Foucault and his possible aplication in relation to the concept of lifelong learning. Thesis argues that lifelong learning is used as a political concept in the contemporary educational discourse in European Union, which is shown from the critical Foucauldian perspective. In its theoretical part bachelor thesis has the form of compilation of possible interpretations regarding Foucault's thesis in relation to the field of lifelong learning. Thesis focuses in particular on the Foucault's notion of governmentality that offers comprehensive view of the way by which neoliberalism penetrated into different forms of governance including the field of education. In the second part thesis focuses on the analysis of seleceted strategic documents of European Union with the use of Foucault's critical approach to the neoliberal governmentality. Thesis reveals in which way these documents percieve the concept of lifelong learning and its role in the future development of European Union. The bachelor thesis contributes to the discussion about a potential use of Foucault's work in relation to the analysis of political concept of lifelong learning.
Keywords:
European Union; Governmentality; Lifelong Learning; Michel Foucault; Neoliberalism; celoživotní učení; Evropská unie; governmentalita; Michel Foucault; neoliberalismus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57871