Original title:
Kdo jsme a kým se stáváme v online sociálních sítích?
Translated title:
Who are we and who are we becoming within social network sites?
Authors:
Trachtová, Veronika ; Minařík, Karel (advisor) ; Šlerka, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce má za cíl analyzovat vliv online sociálních sítí na utváření naší identity, a to v kontextu změn každodennosti způsobených výrazným nárůstem počtu uživatelů těchto sítí. Na rozdíl od předchozích forem online identity, jsou online sociální sítě svázány s reálným sociálním prostředím uživatelů. Část práce je věnována vlivu reálných sociálních sítí na náš život, a formám, jimiž na nás působí: především prostřednictvím slabých pout. Dále jsou analyzovány procesy a formy, jimiž je v online sociálních sítích utvářena a manifestována identita uživatelů. Pozornost je věnována zejména narativnímu a fragmentárnímu charakteru takto utvářené identity. Práce rozebírá důsledky totální indexace uživateli vytvářeného obsahu, trvalost jeho uchovávání a možnosti vyhledávat v jeho rámci. Nastíněna je i problematika managementu vlastní reputace a významu ochrany osobních dat. Výzkumná část předkládá zjištění o formách prezentované identity uživateli Facebooku, nastavení ochrany soukromí a zejména o velikosti sítí přátel. Práce popisuje vztah mezi socializačními mechanismy v online sociálních sítích a v reálném světě.The presented thesis aims to analyze the impact of social networking sites (SNS) in shaping our identity. Especially in the context of changes in everyday life caused by significant increase of SNS users. Unlike previous forms of online identity the identity of SNS users is anchored in the reality. Therefore our identity performance in this environment is closely tied to our real identity and real social network. Part of the thesis describe the influence of real social network on our lives, particularly the strong of weak ties is discussed. The analysis is focused on the processes and forms in which is our identity constructed and manifested within social networking sites. Detailed consideration is aimed on narrative and fragmentary characteristics of such identity. Also the consequences of total indexing of user-generated content and its persistent features are examined. This topic is followed by setting the framework of reputation management and protection of personal data. The findings of research present the forms of user identity on Facebook, the use of privacy settings and in particular the importance of the size of the networks of friends. The relationship between socialization in SNS and in the real world is described.
Keywords:
identity; narrative; online communication; reputation management; searching engines; social network sites; social networking sites; social networks; trust; weak ties; důvěra; identita; management reputace; narativita; online komunikace; online sociální sítě; slabá pouta; sociální sítě; sociální sítě na internetu; vyhledávače
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33895