Název:
Personalita a kognitivní schopnosti u sýkory koňadry (Parus major)
Překlad názvu:
Personality and cognition in great tit (Parus major)
Autoři:
Šimánková, Hana ; Exnerová, Alice (vedoucí práce) ; Sedláček, František (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Na úspěšnost jedinců při řešení kognitivních úloh může mít vliv řada faktorů. Mezi významné faktory, které byly v souvislosti s kognitivními schopnostmi studovány, patří typ personality jedinců a také jejich věk. Typ personality u sýkor koňader byl vyhodnocen na základě jejich exploračního chování a rozdělen na jedince aktivněji, ale povrchně explorující Fast a na pomalejší, ale důkladnější průzkumníky Slow. Fast jedinci se dříve zajímali o nový předmět, rychleji se zorientovali v novém prostředí, dříve manipulovali s novou potravou. Slow jedinci déle váhali s navracením k potravě po vyrušení a byla u nich naměřena vyšší dechová frekvence. V některých pracích se ukázalo, že se Fast a Slow jedinci liší ve svých kognitivních dovednostech, například v prostorových úlohách, v asociačním učení, v diskriminačním učení či v paměťových úlohách, ale podobných prací není mnoho. Pro porovnání úspěšnosti jedinců jsme se snažili vybrat různé typy úloh, v nichž byly kladeny nároky na odlišné schopnosti jedinců. Zvolili jsme dva různé typy extrakčních úloh, pozitivní diskriminační učení a averzivní diskriminační učení u dospělých ptáků a averzivní učení s plošticí Pyrrhocoris apterus u mláďat. Zjistili jsme, že se úspěšnost mezi Fast a Slow jedinci lišila pouze v některých úlohách. Rozdíl mezi Fast a Slow jedinci...Success of an individual in various cognitive tasks can be influenced by many factors. Among the significant ones, that were studied in relationship with cognitive abilities, are animal personality and age. Great tit personality types are evaluated from explorative behavior and reaction towards novel object. We recognize Fast explorers, which are more active but superficial explorers, and Slow explorers, which are cautious, slower but thorough. Fast individuals manipulate sooner with a new food and non food objects. Slow individuals return later to offered food after being disrupted and they have higher breath rate. Some studies have revealed that Fast and Slow personalities differed in their cognitive abilities, for example in spatial tasks, in associative learning, in discrimination tasks or memory tasks, but many of them focus on only one type of task. In order to test both personalities thoroughly we tried to select types of tasks that focused on various abilities - two diverse types of extractive tasks, positive and aversive discrimination task and avoidance learning with firebugs (Pyrrhocoris apterus) in young naïve birds. Birds were tested in three age categories: young naïve hand reared birds, one year olds and two years and older birds. Fast and Slow individuals differed in aversive...