Název:
Vliv sociálního klima na chování dětí na základních školách.
Překlad názvu:
Influence of the Social Climate on the Childrens Behaviour at Primary Schools.
Autoři:
VRÁŽELOVÁ, Jana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dvacáté století a začátek století jednadvacátého přinesl v životě lidí mnoho změn. Život lidí zasáhla velká hospodářská krize, dvě světové války, totalitní režim a mnoho dalších válek, revolucí a teroristických útoků. Ale kromě těchto negativních stránek, zde byly i stránky pozitivní. Velký rozvoj zaznamenal např. automobilový a letecký průmysl, medicína a média. To vše velkou mírou zasáhlo do života společnosti, do života každého jedince. Zmíněné události se nevyhnuly ani České republice. Kromě těchto událostí byla naše země také zasažena vlivem totalitního režimu a následným příchodem demokracie. Jak to ale ovlivnilo život člověka a hlavně život a chování dětí ve století, které je také mimo jiné nazýváno {\clqq}stoletím dítěte``? Cílem diplomové práce bylo zmapování vlivu sociálního klima na chování dětí na vybraných základních školách v rámci Jihočeského kraje. Dílčím cílem diplomové práce byla komparace faktu z odborné literatury z let 70. a 80. 20. století a z let 90. 20. století a po roce 2000. Výzkumnou metodou byla metoda sekundární analýzy dat, kde reprezentativní soubor tvořily knihy a články týkající se výchovy dětí vydané v 70. a 80. letech 20. století a knihy a články vydané v 90. letech 20. století a po roce 2000. Tato metoda byla doplněna polostandardizovanými rozhovory s 25ti pedagogy základních škol, kteří byli vybráni náhodným kvótním výběrem. Hlavní kvótou byl věk pedagogů. Pedagogové museli být starší 40ti let, aby mohli posoudit chování dětí na základních školách před rokem 1989 a jejich chování po roce 1989. Z výsledků polostandardizovaných rozhovorů vyplynulo, že většina oslovených pedagogů velmi citlivě vnímá změnu chování dětí po nástupu demokracie v České republice. Tuto změnu přičítají změně politického systému, což je v souladu se zdroji uvedenými v diplomové práci pouze částečně. Většina uvedených zdrojů se shoduje, že změna chování dětí na základních školách je zapříčiněna celkovým vývojem společnosti jako takové, kdy příchod demokracie je pouze její součástí. Hlavní i dílčí cíl práce byly splněny a v rámci výzkumu byly stanoveny následující hypotézy: Hypotéza1 Na chování současných dětí neměla vliv pouze demokracie. Hypotéza 2 Nejčastějším způsobem trávení volného času dětí je sledování televize a hraní počítačových her. Hypotéza 3 Starší generace pedagogů se špatně přizpůsobuje moderním formám vyučování. Práce by mohla pomoci pedagogickým pracovníkům k uvědomění si skutečnosti, že politický režim není jedinou determinantou změn v chování dětí. Práce by mohla dále sloužit rodičům a školám k uvědomění si skutečnosti, že společnost se dynamicky rozvíjí, což přináší změnu v celkovém životním stylu dnešních dětí. Mají k dispozici více podnětů, materiálního vybavení, což do jisté míry mění jejich chování, hodnoty i postoje. The 20th century and the beginning of the 21st century have brought a lot of changes in all people´s lifes. There was The big economic crisis, two world wars, totalitarian regime and terrorostic attacks. But there were also some positive events. The 20th century was influenced by progress in car and aircraft industry, medicine and the media. These events intervened in society, in every individual´s life. This happened in the Czech republic too. Except for these events, our country was influenced by totalitarian regime and the following coming of demokracy. How has it changed people´s lifes and children´s behavior in a century, that is also called {\clqq}the century of child``? The aim of this Diploma Work was to map the Influence of the Social Climate on the Childrens Behaviour at Primary Schools in South Bohemian region. A partial aim of the Diploma Work was to compare facts from literature from 70th and 80th years of 20th century and from 90th years of 20th century and after year 2000. I used a secondary data analysis. I compared books and articles about upbringing. Some of them were edited in 70th and 80th years of 20th century and some books and articles were edited in 90th years of 20th century and after year 2000. This method was supplement wit semistandardized interviews with 25 primary and secondary school teachers. The main quota was the teachers´age. They had to be older than 40 years to be able to compare children´s behavior before and after 1989. The results of the interviews showed, that most of asked teachers feel the change in children´s behavior after coming of demokracy in the Czech republic. These teachers think, that it is caused by political change in our country. This fact agrees with literature resources I used in my Diploma Work only partialy. Most of the resources coincide, that the change of the children´s behavior is caused by general development of society, the coming of demokracy is only a part of this development. In the research following hypotheses were determined: Hypothesis 1 Behavior of today´s children isn´t caused only by the coming of demokracy. Hypothesis 2 Playing PC games and watching TV is the most frequent way of spending children´s free time. Hypothesis 3 Older generation of teachers adapt badly to modern teaching techniques. This Work should help teachers to realize, that not only a political system changes children´s behavior. This Work should also help parents and schools to realize, that society development changes children´s behavior. Today´s children are surrounded by many stimulations, material things etc. This could also change their behavior, values and attitudes.
Klíčová slova:
Sociální klima Chování dětí Základní škola Pedagogové Výchova; Social Climate Childrens Behaviour Primary School Teachers Upbringing Citace: VRÁŽELOVÁ, Jana. Vliv sociálního klima na chování dětí na základních školách.. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/7056