Original title:
Profesionalizace respondentů ve výzkumných panelech: srovnání zkušených a nezkušených členů online panelu
Translated title:
Professional respondents in research panels: comparing trained and fresh members of an on-line panel
Authors:
Vojtíšek, Jan ; Remr, Jiří (advisor) ; Jeřábek, Hynek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá změnami v odpovídání členů výzkumných panelů, které mají příčinu v jejich předchozích zkušenostech s výzkumným procesem. V práci jsou popsány možné projevy tohoto jevu, označovaného také jako "panelový efekt". Různé způsoby projevu efektu jsou doloženy konkrétními příklady jejich pozorování, a to jak v prostředí longitudinálních panelových výzkumů, tak i v panelech sloužících jako zdroj respondentů pro různé výzkumy. Na základě takto provedené kategorizace projevů panelového efektu autor navrhuje hypotézy o rozdílech v odpovídání mezi dlouhodobými a nově registrovanými členy internetového výzkumného panelu, které jsou následně ověřeny na datech z provedeného kvantitativního výzkumu. Výsledky výzkumu odhalují rozdíly v přístupu k dotazování i v dalších charakteristikách skupin zkušených a nezkušených členů panelu. Provedené srovnání však nenasvědčuje tomu, že by dlouhodobé členství respondentů ve výzkumném panelu ohrožovalo kvalitu získaných dat.Professional respondents in research panels: comparing trained and fresh members of an online panel The diploma thesis deals with the topic of changes in responding of research panel members, which are caused by their previous experience with research process. Various manifestations of this phenomenon, often labelled as the "panel conditioning effect", are described and supported by corresponding empirical evidence. The observations of panel conditioning effect come from longitudinal panel design as well as online access panels. The author proposes logically structured differentiation of the effect. Based on this categorization, several hypotheses about the differences between trained and fresh members of an Internet panel are raised and tested in dedicated online research. The results reveal significant differences between recently-registered and long-term members of the panel, both in their response strategies and in demographic structure of the groups. Yet the overall outcome do not indicate, that interviewing trained respondents would necessarily lead to lower-quality data.
Keywords:
Internet research; online access panel; panel conditioning effect; Panel research; professional respondents; repeated measurement effect; response strategy; efekt opakovaného měření; internetový výzkum; online panel; panelový efekt; Panelový výzkum; profesionalizace respondentů; způsob odpovídání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55753