Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Diagnostika studentských porozumění vybraným tématům politického vzdělávání v rámci občanského a společenskovědního základu
Original title:
Diagnostika studentských porozumění vybraným tématům politického vzdělávání v rámci občanského a společenskovědního základu
Translated title:
Analysis of students' understanding of politics in the lessons social sciences
Authors:
Haškovcová, Martina ; Dvořáková, Michaela (advisor) ; Kubišová, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou a následně diagnostikou studentských porozumění vybraným tématům politického vzdělávání v rámci občanského a společenskovědního základu. V teoretické části bylo rozebráno několik tematických celků, jako je vymezení základních pojmů a jejich souvislosti, teorie konstruktivismu, metodologie pedagogického výzkumu či systém politického vzdělávání ve škole. V praktické části byla pomocí kvalitativního výzkumu - metody rozhovoru - provedena diagnostika studentských porozumění ve dvou věkových kategoriích. Poté byly obě skupiny srovnány. Na základě získaných poznatků byla provedena komparace s používanými učebnicemi. Klíčová slova: Studentské porozumění, pedagogický konstruktivismus, politické vzdělávání, kvalitativní výzkumThis diploma thesis deals with problems and diagnostics of students understanding of politics in the lessons social sciences. The theoretical part concerns several thematic units such definition of key terms and their relations, the theory of constructivism, the methodology of the pedagogical research or the system of political education at school. The practical part involves the qualitative research of students' understanding in two age categories, using the method of interview. Then, both groups of students were compared. On the basis of retrieved information the confrontation with frequently used coursebooks was created. Key words: Students' understanding, pedagogical constructivism, political education, qualitative research
Keywords:
pedagogical constructivism; political education; qualitative research; students' understanding; kvalitativní výzkum; pedagogický konstruktivismus; politické vzdělávání; studentské porozumění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43938