Název:
Preference žáků pro různé typy zoologických objektů ve výuce biologie
Překlad názvu:
Preferences of pupils for different zoological objects in biology lessons
Autoři:
Sailerová, Barbora ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této práce bylo zjistit, zda studenti gymnázií preferují v hodinách biologie objekty živočišného původu na fotografiích v přirozeném prostředí nebo jako reálné preparáty v kapalinových válcích a kyvetách. Zvolila jsem si tyto výzkumné otázky. 1. V jaké podobě studenti preferují zoologické objekty, reálné preparáty v kapalinovém válci či kyvetě nebo v přirozeném prostředí na fotografii? 2. Jak se tyto preference mění v průběhu středoškolského studia? 3. Jak se tyto preference liší mezi pohlavími? 4. Ovlivňuje tyto preference konkrétní živočich? 5. Jsou ovlivněny tyto preference jinými faktory, např. vztahem a vlastními zkušenostmi s živou přírodou nebo četností využití těchto objektů ve výuce? Výzkum byl prováděn pomocí dotazníkového šetření a preferenčního testu, zapojili se do něj studenti prvních a třetích ročníků pěti pražských gymnázií. Z mého výzkumu nevyplývá, že by studenti jako celek preferovali živočichy na fotografiích nebo v kapalinových preparátech. Z tohoto výzkumu nevyplynulo, že by na preference studentů měl vliv některý ze zkoumaných faktorů, tj. typ bydlení, oblíbenost předmětu biologie nebo známka z biologie, chov domácího mazlíčka, fobie z nějakého živočicha, kontakt s přírodninami ve volném čase (tábor, skaut) nebo v hodinách biologie (používání fotografií,...The main object of this thesis was to find out whether grammar school students prefer zoological objects in biology lessons presented a) on photo in their natural habitat or b) the real specimen presented in liquid in glass cylinders and burettes. I have chosen these research questions: 1. In which form do pupils prefer zoological objects, the real specimen presented in liquid in glass cylinders or burettes or in their natural habitat on a photograph? 2. How do these preferences differ during the course of their high school study? 3. How do these preferences differ according to gender? 4. Are these preferences influenced by a specific animal? 5. Are these preferences influenced by other factors, e.g. by the appearance and personal experiences with live nature or frequency of using these objects in biology lessons. The research was implemented by using a questionnaire and a preferential test and was given to first and third year students from five Prague high schools. The conclusion of my research study shows that students prefer neither animals on photographs nor the real specimen presented as a liquid preparation. My research did not show that the preferences of the tested students were influenced by any of the tested factors, e.g. type of living, popularity of biology or students' grade in...
Klíčová slova:
biologie; didaktika; preference; střední škola; vzdělávání; zoologické objekty; zoologie; biology; didactics; education; preferences; secondary school; zoological objects; zoology