Název:
Mluvnická kategorie času v učebnicích češtiny pro neslyšící žáky a pro cizince
Překlad názvu:
Grammatical Category of Time in Czech Language Textbooks for Deaf Pupils and for Foreigners
Autoři:
Levorová, Eva ; Petráňová, Romana (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměřuje na způsob zpracování gramatické kategorie času ve vybraných učebnicích češtiny pro neslyšící a pro cizince. Její součástí je malý dotazníkový výzkum, který zjišťuje především, jaké učebnice aktuálně používají učitelé při výuce češtiny pro neslyšící, zda pracují i s učebnicemi češtiny pro cizince a případně které další materiály využívají. Všechny učebnice, jež se v dotaznících objevily, jsou potom analyzovány z hlediska jejich podání mluvnické kategorie času, odděleně ty pro neslyšící a ty pro cizince. Ve druhých jmenovaných se dále hledá možná inspirace pro výuku neslyšících žáků. Na závěr práce je zařazen návrh jedné kapitoly učebnice pro neslyšící, zpracovávající část problematiky spojené se slovesnými časy. Návrh obsahuje jak výklad, tak i cvičení a snaží se koncentrovat pozornost na problematické jevy.The thesis focuses on the way the grammatical category of time is presented in chosen textbooks of the Czech language for deaf and for foreigners. A small questionnaire survey, establishing which textbooks the teachers actually use in teaching Czech for deaf, whether they work also with textbooks for foreigners and what other materials they possibly use, is included. All the textbooks mentioned in the questionnaires are later analysed from the view of their presentation of the grammatical category of time, separately those for deaf and those for foreigners. In the second ones, inspiration for teaching deaf is being traced. At the end of the work there is an author's draft chapter of a textbook for deaf dealing with a part of the issue of verbs and times. The draft text contains an explanation and few exercises and concentrates on problematic phenomena.
Klíčová slova:
analýza učebnic; kontrastivní metoda výuky cizího jazyka; neslyšící žák; učebnice českého jazyka; čas - mluvnická kategorie; český jazyk; český znakový jazyk; čeština pro cizince; contrastive method of teaching foreign language; Czech for foreigners; Czech language; Czech language textbooks; Czech sign language; deaf pupil; textbook analysis; time - grammatical category