Original title:
Kvalita terénní pečovatelské služby z pohledu uživatele
Translated title:
Quality of domiciliary services from a user's perspective
Authors:
Slaná, Petra ; Štegmannová, Ingrid (advisor) ; Wichsová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Petra Slaná ABSTRAKT Magisterská práce s názvem "Kvalita terénní pečovatelské služby z pohledu uživatele" se zabývá otázkami kvality pečovatelské služby. Jejím cílem bylo zjistit, co konkrétně uživatelé od kvalitní služby očekávají. Na základě provedeného kvalitativního výzkumu a poznatků získaných z praxe bylo rovněž cílem vytvořit metodiku pro zjišťování spokojenosti uživatelů terénní pečovatelské služby. Práce je tvořena dvěma částmi, teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje vymezení stáří a seniorského věku, přibližuje problematiku stárnutí, soběstačnosti a potřeb člověka ve vyšším věku. Popisuje trendy demografického vývoje, ve kterých se odráží stárnutí populace. Zaměřuje se na sociální služby obecně, jejich definici, druhy a formy. Nastiňuje podobu sociálních služeb využívaných zejména seniory a to jak u nás, tak ve vybraných státech Evropské unie. Zahrnuje pojednání o komerčních systémech řízení kvality a popis systémů řízení kvality, které jsou využívány v oblasti služeb. Teoretickou část práce uzavírá přehled faktorů podmiňujících spokojenost uživatele. Cílem výzkumné části práce bylo definování okruhů, které mohou být pro uživatele významnými kritérii, podle kterých posuzují kvalitu poskytované služby. Pro dosažení tohoto cíle byla zvolena kvalitativní výzkumná metoda. Empirická část se...Petra Slaná ABSTRACT The thesis "Quality of domiciliary services from a user's perspective" deals with issues of quality of care services. Its aim was to find out what users expect from a quality service. Based on qualitative research and knowledge gained from practice was also to create a methodology for user satisfaction domiciliary services. The thesis consists of two parts, theoretical and empirical. The theoretical part contains the definition of old age, approaching the issue of aging, self-sufficiency and human needs in old age. It provides demographic and statistic data about the aging population. It focuses on social services in general, their definition, types and forms. It outlines the form of social services for seniors in the Czech Republic and in selected countries of European Union. It describes systems of quality used in the commercial sphere and in the service area. The theoretical part concludes with an overview of the factors which determine user satisfaction. The aim of the empirical part was to identify areas that may be an important quality of service criteria. Thanks to these users can evaluate the quality of services. To achieve this aim, was chosen qualitative research method. The empirical part of this thesis is therefore devoted to qualitative methodology of the research,...
Keywords:
criteria of satisfaction; interview; nursing service; quality; quality management systems; quality standard; satisfaction; Social service; the user; kritérium spokojenosti; kvalita; pečovatelská služba; rozhovor; senior; Sociální služba; spokojenost; standardy kvality; systémy řízení kvality; uživatel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54471