Název:
Čtení obrazu a textu jako cesta k novému zážitku z knihy
Překlad názvu:
Reading of images and reading of text as a way towards new experience from the book
Autoři:
Štěrbíková, Kateřina ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Štěrbíková, K.: Čtením obrazu a textu jako cesta k novému zážitku z knihy. /Diplomová práce/ Praha 2014 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 125 stran. Diplomová práce zkoumá ilustraci dětských knih - jednu z podob výtvarného umění. Ilustraci považuje za jeden ze způsobů rozvoje kritického myšlení, klíčových kompetencí a vizuální gramotnosti u dětí mladšího školního věku. Proto se soustředí na současné pojetí knižní ilustrace. Na základě výzkumné sondy se snaží odhalit ty vlastnosti knižních ilustrací, které vybízejí k aktivní činnosti, k aktivnímu vztahu mezi dítětem a knihou. Interpretaci obrazu-ilustrace se věnuje v úzké souvislosti s procesem porozumění smyslu textu, a to z důvodu výsledků dosažené úrovně čtenářské gramotnosti u českých žáků. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení nabízí jako možnost rozvíjení této gramotnosti a zároveň jako možnost prohloubení vztahu dítěte ke knize. Cílem práce je dokázat, že pokud bude divák s knihou pracovat jako s celkem, který vybízí k pružnému myšlení, naskýtá se mu šance nového, netradičního zážitku z knihy. Charakter práce je ovlivněn současným pedagogickým vzděláváním. Výsledkem naší práce je vypozorování tří kritérií (komplexnost a estetičnost; tři způsoby provázanosti textu a obrazu; komunikace a aktivizace),...Štěrbíková, K.: Reading of images and reading of text as a way towards new experience from the book. /Thesis/ Prague 2014 - Charles University, Faculty of education, department of art education, 125 pages. The thesis examines the illustration of children's books - one of the forms of fine art. The illustration is considered to be one of the ways for the development of critical thinking, visual literacy and key competencies of younger school-age children. Therefore, this thesis focuses on the current concept of book illustration. Based on an intensive research the thesis is trying to detect those properties of book illustrations encouraging children to active participation and active relationship with the book. The interpretation of the image (illustration) is dealt with in close connection to the process of understanding conceptual meaning of the text reacting to the level of literacy skills achieved by Czech pupils. The program Critical thinking through reading and writing offers the option of increasing the level of literacy and at the same time the possibility of deepening the relationship of the child with the book. The goal of the thesis is to prove that if the viewer works with the book as one complex unit, which encourages flexible thinking, there is a chance for him/her to find a new,...
Klíčová slova:
ilustrace; interakce; jednota; kniha; literatura; Obraz; projekt; RWCT; text; výzkum; book; Image; interaction; literature; picture; project; Reading&Writing for Critical Thinking; research; text; unity