Original title:
Vliv vybraných faktorů na matematickou gramotnost žáků v zemích střední Evropy
Translated title:
Influence of Selected Factors on Students' Mathematical Literacy in Central European Countries : Secondary Analysis of PISA 2003 Data
Authors:
Voňková, Hana ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Půlpán, Zdeněk (referee) ; Boschek, Petr (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V naší práci jsme se zabývali zjišťováním vlivu vybraných osobních, rodinných a školních faktorů na úroveň matematické gramotnosti patnáctiletých žáků v šesti zemích střední Evropy (české republice, Maďarsku, Německu, Polsku, Rakousku a Slovensku) a v zemích s vynikajícími výsledky v matematické gramotnosti (Finsku, Hong Kongu a Nizozemí). Vliv faktorů v jednotlivých zemích jsme následně mezi sebou porovnali. Z této analýzy vyplynula celá řada zajímavých závěrů. Velký vliv na výsledek má ve všech zemích např. typ školy, kterou žák navštěvuje. Efekty různých školních institucí se v některých zemích (např. Nizozemí, Česká republika, Rakousko a Slovensko) od sebe liší až čtyřiceti procentními body. Ve Finsku a Polsku však efekt různých typů škol zkoumán není, protože zde existuje pouze jeden typ školního zařízení pro všechny patnáctileté žáky. Výsledky těchto dvou zemí jsou tedy ve srovnání s ostatními zeměmi ovlivněny odlišným způsobem. Z ostatních základních charakteristik školy má v některých zemích vliv na výsledek velikost školy (např. Hong Kong a Nizozemí) a její lokalita (např. Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko). Velikost školy má v těchto zemích vždy pozitivní efekt. Podobně je tomu i s velikostí lokality, záporný efekt této proměnné je identifikován pouze v Nizozemí a Německu. Soukromé či...In this work we investigate the impact of selected personal, family and school characteristics on the level of mathematical ability of fifteen year old pupils from 6 countries of the Central Europe (Czech Republic, Hungary, Germany, Poland, Austria and Slovakia) and from countries with excellent results in mathematics (Finland, Hong Kong and the Netherlands). Then we compare the impact of the factors in the individual countries. Much can be concluded from this analysis. The type of school attended by the pupil has a great impact. The maximal difference between type of schools can come up to 40 percentage points in some countries (CR, Hungary, Poland and Slovakia). We do not discuss this factor in Finland and Poland, where all fifteen year olds attend one type of school. The results in these countries are therefore determined differently. As for other basic characteristics of the school, the size matters in some countries (Hong Kong and the Netherlands) and has always a positive effect. The urbanization level of the place of the school (the size of the village or city) is also positively correlated with the mathematics result. Here the Netherlands and Germany form an exception. The status of the school (public vs. private), lack of well-educated teachers, equipment of the school and enthousiasm of the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/14387