Original title:
Mediální vzory psychické odolnosti předškolního dítěte
Translated title:
Media Models for Preschool Children's Resilience
Authors:
Jeriová, Adéla ; Horáková Hoskovcová, Simona (advisor) ; Gillernová, Ilona (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená práce se zabývá mediálními vzory psychické odolnosti předškolního dítěte. V teoretické části jsou zpracovány poznatky o vývojovém období předškolního dítěte, o sociálním učení a napodobování a psychické odolnosti jedince. Dále je věnována pozornost výkladu problematiky spjaté s médii, především účinkům mediální komunikace, dětskému televiznímu divákovi a modelovému učení skrze televizní vysílání. V empirické části byla provedena kvalitativní analýza osmnácti dětských animovaných pořadů. V rámci analýzy jsme zkoumali jednak náročné situace vyskytující se v daných pořadech, jednak způsoby zvládání (copingové strategie) těchto situací. Po jejich zhodnocení jsme dospěli k návrhu doporučení dětských pořadů, které jsou vhodné z hlediska možného vlivu na rozvoj psychické odolnosti předškolního dítěte ve smyslu self-efficacy, a porovnání české a zahraniční tvorby v tomto ohledu. KLÍČOVÁ SLOVA Psychická odolnost, self-efficacy, nápodoba, média, televize, animované pořady, kvalitativní výzkumThis thesis concerns with media models of preschool child resilience. The theoretical part summarizes knowledge about developmental period of preschool child, social learning, imitation and human resilience. Further it is devoted to the media issue, especially media communication influence, child viewer and model learning per television transmission. The empirical part contains qualitative research of eighteen child animated cartoons. There were demanding situations and the coping strategies explored in the analysis. After their evaluation we recommended advisable child cartoons from the perspective of potential influence on resilience development of preschool child in the sense of self-efficacy, and comparison of Czech and foreign production. KEY WORDS Resilience, self- efficacy, imitation, media, television, animated cartoons, qualitative research
Keywords:
animated cartoons; imitation; media; qualitative research; Resilience; self- efficacy; television; animované pořady; kvalitativní výzkum; média; nápodoba; Psychická odolnost; self-efficacy; televize
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/31538