Original title:
Jak vnímají děti na 1. stupni ZŠ spolužáka s ADHD?
Translated title:
How do the children at first level of elementary scholl feel their schoolmate with ADHD?
Authors:
Vašátková, Veronika ; Kucharská, Anna (advisor) ; Valentová, Lidmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této diplomové práci s názvem Jak vnímají děti na 1. stupni ZŠ spolužáka s ADHD se zaměřuji na konkrétní problémy dětí s ADHD, jejich spolužáky, rodiče a učitele a snažím se zjišťovat, jakým způsobem je možné dětem s tímto postižením co nejvíce usnadnit život. Teoretickou část tvoří obecné informace o ADD/ADHD, bližší charakteristika, příčiny, nejrůznější varianty a nástin psychosociálních vztahů učitel - žák, žák - spolužák. Tyto jsem získávala z naší i zahraniční literatury a shrnují současný přístup k etiologii poruchy a možnostem její diagnostiky. Praktickou částí jsou přípravy, průběh a výsledky pozorování, dále také návrh, použití a vyhodnocení dvou dotazníků v jedné třídě prvního stupně soukromé základní školy, jíž děti s ADD/ADHD navštěvují. Cílem této diplomové práce je zmapovat percepci dětí s ADHD jejich spolužáky a lidmi, kteří s nimi přicházejí dennodenně do styku.In this diploma thesis I aim at specific problems of children with ADHD and influence of this syndrom on their schoolmates, parents and teachers. I endeavour to find how it is possible to make the life of the child with this handicap easier. The teoretical part includes general information about ADD/ADHD, its characterictics, causes, variants and outline of psychosocial relationships between teacher and scholar or scholar and classmate. These information, which I found in Czech and foreign literature, summarize current view on etiology of this disorder and possibilities of its diagnostics. The practical part describes preparation, process and results of observation, suggestion, application and interpretation of two questionnaires in one class of first level of private elementary school, which scholars with ADD/ADHD syndrom attend. The aim of this diploma thesis is to describe the perception of children with ADHD by their classmates and people who keep in touch with them.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22745