Original title:
Zhodnocení nejpoužívanějších učebnic italštiny
Translated title:
Valuation of the most frequent Italian textbooks
Authors:
Skoupá, Renata ; Štichauer, Pavel (advisor) ; Mištinová, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato kritická studie některých nejpoužívanějších učebnic italštiny v České Republice, v Itálii a jinde spočívá ve zhodnocení a porovnání pěti učebnic italštiny, s nimiž jsem měla možnost pracovat jako studentka i vyučující italštiny. Následně byly učebnice podrobeny jednotlivým hodnotícím kritériím a byly porovnány jako nástroje sloužící jak studentům, tak vyučujícím. Mezi skutečnostmi, které vyplývají z tohoto hodnocení, bych ráda zdůraznila fakt, že jedním z největších problémů zde srovnávaných učebnic je nezahrnutí italských reálií jako nedílné součásti učebnice. Mezi vybranými pěti manuály pouze Studio italiano, učebnice určená anglofonním studentům, může být z tohoto hlediska hodnocena jako dostačující. Tato učebnice také jako jediná z pěti hodnocených obsahuje velké množství opakovacích lekcí. Ostatní čtyři učebnice italštiny opakování buď nezahrnují vůbec, nebo jej ponechávají jen jako jakýsi méně významný, doplňující prvek. Další problém, který se objevuje u hodnocení učebnic, je pořadí gramatických jevů. V tomto ohledu se jeví učebnice Italština pro samouky naprosto nevhodná nejen pro samostudium, k němuž je určena, ale i pro studium ve třídě s učitelem. Je to učebnice, která může studenta od studia italštiny zcela odradit. Impulsy, kterými jazyková učebnice může přispět ke studentově motivaci,...This critical study of some of the most frequently used Italian textbooks in the Czech Republic focuses on general evaluation and comparison of five textbooks of Italian language which I have had an opportunity to work with as a student as well as an Italian teacher.All the textbooks were examined on the basis of these eleven criteria and were compared as tools used by students as well as teachers. Among the outcomes of my research I would like to emphasize the fact that one of the biggest problems is the complete absence of Italian realia in the textbooks. Out of the five evaluated textbooks, only Studio italiano, a textbook designed for Anglophone students, can be considered as suitable in this aspect. Moreover, it is again only this textbook out of the five which contains a sufficient number of units of revision. The other four Italian textbooks either lack the revision completely or include it just as some kind of less important aspect. Another problem that was revealed in the research is the chronological order of grammatical structures. In regard to this aspect the textbook Italština pro samouky (a self-study textbook) seems to absolutely inappropriate not only for self-study preparation but also for classes lead by a language teacher. It is a kind of textbook which can significantly decrease...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/30561