Název:
Ekonomie smyslu - porovnání efektivity založené na smyslu
Překlad názvu:
Economics of meaning - comparison of efficiency based on meaning
Autoři:
Kráčmer, Michal ; Mlčoch, Lubomír (vedoucí práce) ; Schwarz, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This work deals with a relatively new topic for economists. The connection between economic apparatus and the human need for meaning is pioneer, indeed. However, the work does not handle this topic by classical means of economics. The main topic of the work is to show that the human need for meaning is the main source of preference creation and human activity. The tool of analysis is a synthetic approach of various scientific branches. In the work is thus combined knowledge of biology, sociology, psychology, ecology and economics and their related branches. On this basis is constructed a new synthetic theory of the consumer's preference creation. The model has a big predictive and descriptive potential. From the results of the analysis stems that the human need for meaning could really be the key variable having influence in human decision making.Tato práce se zabývá relativně novým tématem pro ekonomy. Spojení ekonomického aparátu a lidské potřeby po smyslu, je vskutku novátorské. Nicméně práce se nezabývá kalkulacemi s potřebou po smyslu v ekonomickém smyslu. Hlavním tématem práce je ukázat, že lidská potřeba po smyslu je hlavním motorem tvorby preferencí a lidského jednání. Prostředkem analýzy je syntetický přístup vícero vědních oborů. V práci jsou tak spojeny poznatky z oborů biologie, sociologie, psychologie, ekologie a ekonomie a jejich příbuzných oborů. Na těchto základech je vystavěna nová syntetická teorie tvorby preferencí spotřebitele. Model má velký předpovědní a popisný potenciál. Z výsledků analýzy vyplývá, že lidská potřeba po smyslu by mohla být opravdu tou klíčovou proměnnou mající vliv na lidské rozhodování.
Klíčová slova:
Ekonomie smyslu; Frankl; preference; prostředí; syntéza; teorie rozhodování spotřebitele; consumer choice theory; Economics of meaning; environment; Frankl; preferences; synthesis