Original title:
Postoje žáků 2. stupně vybrané základní školy k předmětu přírodopis
Translated title:
Pupils' Attitudes Toward Natural Science Lessons
Authors:
Mastíková, Lucie ; Hlaváčová, Lucie (advisor) ; Jedličková, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Úkolem diplomové práce je zjistit spokojenost žáků 2. stupně vybrané základní školy s výukou předmětu přírodopis, s vybavením učebny přírodopisu, prostředím a biologickými tématy, která daným žákům chybí. Dále jsou zjišťovány možné přání a požadavky žáků ohledně oživení a zpestření výuky přírodopisu, což by mohlo přispět ke zvýšení jejich motivace a zájmu o přírodní vědy. Je mapováno, která biologická témata či pomůcky ve výuce žákům nejvíce chybí. Názory žáků jsou zjišťovány dotazníkovým šetřením, jehož se celkem zúčastnilo 221 respondentů ze Základní školy v Uhlířských Janovicích ve Středočeském kraji. Z výsledků bylo zjištěno, že žáci by do výuky přírodopisu zařadili více terénních prací, přírodovědných vycházek, více exkurzí, skupinových prací, laboratorních prací, přírodovědných dokumentů, více práce s mikroskopem, a také by si přáli zařadit do výuky živé modely živočichů. Část respondentů zvolila možnost, že by ve výuce nic neměnila. Vzhledem ke zjištěným výsledkům výzkumu byl navržen pro vybranou ZŠ celodenní projekt s environmentálním zaměřením, prací v terénu, sběrem přírodnin a jejich zpracováním.This diploma thesis aims to find out satisfaction of lower secondary school pupils with science lessons, science classroom equipment, environment and topics in science that are missed by the pupils. Their requests regarding improvement and variegation of science education are also determined, which could contribute to increasing their motivation and interest in science. This diploma thesis maps, which topics of science or tools are mostly lacked by pupils. Their opinions are determined using questionnaires, which were filled by 221 pupils of Elementary school in Uhlířské Janovice in Central Bohemian Region. The results show that pupils would like to include more field work, science outings, excursions, group work, laboratory work, science documentaries, work with a microscope and they would also like to include some real animals. Some of the respondents wouldn't change anything regarding the science lessons. With respect to the results of the research, a daylong project with environmental studies, field work, collection of natural products and their processing was suggested for the particular elementary school.
Keywords:
pubescence; satisfaction; science classroom; Science lessons; science topics; biologická témata; Přírodopis; spokojenost; starší školní věk; učebna přírodopisu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84986