Název:
Psychosociální problematika dětí s vrozeným zrakovým postižením
Překlad názvu:
Psychosocial Problems of Children with an Inborn Visual Impairment
Autoři:
Hloušková, Jitka ; Hubertová, Lucie (vedoucí práce) ; Dočkal, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V mé práci se z dostupné literatury zabývám problematikou dětí s vrozeným zrakovým postižením. Od světové historie, kde zaznamenávám první zmínky o tomto postižení a reakcích na něj, se postupně dostávám do současného stavu v České republice a k systémové pomoci, speciálně pak Rané péči. Na to navazuje stručný přehled kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené, které mají v životě handicapovaných dětí (i dospělých) nezastupitelné místo a velmi jim usnadňují každodenní život. V další kapitole se pak zabývám klasifikací a charakteristikou jednotlivých zrakových postižení, kde zmiňuji nejčastější vrozené vady oka, jejich příčiny a rozdělení do skupin. Následně uvádím specifické potřeby těchto dětí, kde podrobněji rozebírám jejich osobnostní vývoj, komunikaci, hry a hračky, prostředí, zvláštní potřeby podle věku, a také ve vzdělávání na školách. Zde se detailněji zaměřuji na pojem integrace a především na specifika raného a předškolního věku, ale pro ucelenost práce popisuji i další období. Zdůrazňuji také důležitost rodiny a její vliv, a také jak se dítě vyrovnává se svou vadou. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)I'm dealing with the problems of a children with an inborn visual impairment from availible literature in my work. From world history, where I detect the first mentions about the disability and some reactions to it, I'm gradually getting in a time into the current situation and systems support in the Czech Republic, especially I mentionan an Early intervention. This topic is followed by a brief overview and some history of the compensatory tools for the visually impaired, which has an irreplaceable place in the life of disabled children (adults too) and it's very helping to them in a daily life. In a next chapter I deal with the classification and characteristics of particular visual impairment where I mention the most common birth defects of the eye, then their causes and division into the groups. Then I mention the specific needs of these children where I analyze their personal development, communications, plays and toys, environment, special needs according to the age and also education at schools. There I make a detail focus on the concept of integration and specifics of early and preschool age mainly, but also I describe other terms for the integrity of my work. I also emphasize the importance of the family and its influence and the ways how child copes with the defect. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)