Název:
Konzumerismus mládeže a jeho souvislost s ekonomickým a kulturním kapitálem
Překlad názvu:
The Youth Consumerism and Its Interdependency with Economic and Cultural Capital
Autoři:
Beránková, Petra Alexandra ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Pašková, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá konzumerismem třinácti- a čtrnáctileté mládeže. Autorka si klade otázky, nakolik je sledovaná věková kategorie ve svých postojích ke spotřebě konzumní a zda mají konzumeristické postoje souvislost s ekonomickým a kulturním kapitálem. Nejprve autorka ve stručnosti představuje konzumerismus jako sociologické téma. Zvláštní pozornost věnuje otázce vlivu sociální stratifikace na životní styl. Za své hlavní teoretické východisko stanovuje homologickou koncepci tříd Pierra Bourdieua, od něhož přejímá pojetí ekonomického a kulturního kapitálu jako hlavních diferencujících principů ovlivňujících životní styl. Dále předkládá charakteristiku dnešní školní mládeže v kontextu české společnosti a zmiňuje se o úloze socializace při přenosu kapitálů a spotřebních vzorců z rodičů na dítě. Závěrem práce autorka popisuje svůj postup při analýze dat týkajících se postojů ke spotřebě u dotyčné věkové kategorie. Seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu, které vypovídají o výrazné konzumnosti sledovaného vzorku, která však není univerzální. Na základě korelační analýzy pak autorka konstatuje, že existují významné korelační vztahy mezi indexy sledovaných kapitálů a četnostmi (ne)souhlasu s výroky indikujícími konzumeristické postoje. Hypotéza o souvislosti mezi konzumeristickými postoji a ekonomickým i...The work deals with the consumerism of thirteen and fourteen years old youths. The authoress aims to answer the question of what extent the observed age category seems to be consumer in their attitudes and whether their consumerist attitudes have an universal character or whether it is structurally related to their economic and cultural capital. At first the authoress briefly presents the consumerism as a sociological topic. She pays a particular attention to the impact of social stratification on the lifestyle. As her main theoretical basis she states a concept of homologous classes of Pierre Bourdieu, from which she incorporates the concept of economic and cultural capital as the main differentiating principles affecting the lifestyle. In addition she presents the characteristics of today's school children in the context of Czech society and mentions the role of socialization in the transfer of capital and consumption patterns from parents to their child. Finally, the authoress describes her approach to the analysis of data on attitudes towards the consumption in defined age category. She introduces readers to research results, which show the prevailing consumerism of monitored group. On the basis of correlation analysis, the authoress notes that there are significant correlations between indexes...
Klíčová slova:
ekonomický kapitál; Konzumerismus; kulturní kapitál; mládež; socializace; sociologie mládeže; sociální stratifikace; spotřeba; česká společnost; životní styl; Consumerism; consumption; cultural capital; Czech society; economic capital; lifestyle; social stratification; socialization; sociology of youth; youth