Original title:
Hyperlokální média v České republice
Translated title:
Hyperlocal media in Czech republic
Authors:
Miksová, Veronika ; Trampota, Tomáš (advisor) ; Hronová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o jednom z nových trendů mediální produkce, kterému je v současnosti věnována poměrně velká pozornost. Jde o fenomén hyperlokálních médií. Teoretická základna práce spočívá v uchopení lokality jako distinktivního rysu v rámci globalizovaného světa. Operuje s pojmy časoprostorové změny, lokalizace a globalizace, člověk a místo, autorita a sociální integrita. Tyto pojmy a procesy se snaží dát do kontextu mediálních studií. Dále se snaží přiblížit, co jsou hyperlokální média, z jakého typu žurnalistiky vycházejí, jak a kde fungují, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Výzkumná část práce pak pomocí kombinace případové studie a kvantitativní obsahové analýzy studuje konkrétní český projekt hyperlokálních médií společnosti PPF. Cílem je zjistit, zda je koncept hyperlokální žurnalistiky použitelný a životaschopný v českém prostředí (a za jakých podmínek), zda má fungující obchodní model, zda dokáže zaujmout a udržet si své publikum a přinášet diametrálně odlišný obsah, než jiná dostupná média srovnatelného typu. Klíčová slova hyperlokální média - Naše adresa - PPF Media - Futuroom - lokalita - globalizace - lokální a regionální tisk - elektronická média - obsahová analýza - případová studieThis thesis deals with one of the fresh trend in media production which caught attention of both scholars and laic public. It concerns phenomenon of hyper local media. Theoretical base of this work lies in appropriation of "locality"as a distinctive attribute in terms of globalization processes. It operates with such terms as spatio- temporal changes, localization, globalization, human and place, authority and social integrity trying to contextualize these terms with media studies. Further it attempts to enlighten what are hyper local media, where can we find its roots in the field of journalism, how do they work and which advantages and disadvantages they have. Research part of the thesis studies particular Czech hyper local project of PPF Investment Company combining case study and quantitative content analysis. Main intention is to find out whether the concept of hyper local journalism is sustainable in Czech media landscape (and under which conditions) and whether it has got working business model. We are also interested in its ability of capturing and keeping new audience and delivering the different content in comparison with another available and comparable media. Keywords hyper local media - Naše adresa - PPF Media - Futuroom - locality - globalization - local and regional press -...
Keywords:
hyper local media - Naše adresa - PPF Media - Futuroom - locality - globalization - local and regional press - electronic media - content analysis - case study; hyperlokální média - Naše adresa - PPF Media- Futuroom - lokalita - globalizace - lokální a regionální tisk - elektronická média - obsahová analýza - případová studie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33791