Original title:
Srovnávací studie koordinačních schopností dětí od 7 do 9 let
Translated title:
Comparative study of coordination in 7 to 9 years old children
Authors:
Hrdinová, Martina ; Štochl, Jan (advisor) ; Panská, Šárka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Srovnávací studie koordinačních schopností u dětí od 7 do 9 let. Cíle: Cílem diplomové práce je porovnat koordinační schopnosti u tří skupin dětí ze základní školy, stejné věkové skupiny, v průběhu tří měsíců. Rozvoj schopností byl sledován v rámci běžných hodin tělesné výchovy, v rámci tělesné výchovy při aplikování koordinační přípravy, a u skupiny nejmladších hokejistů věnující se všeobecné přípravě, kteří mají dvakrát do týdne odpolední tréninky a hodinu tělesné výchovy navíc v rámci základního vzdělávání. Metody: Výzkumu se zúčastnilo 60 probandů, žáků 2. třídy základní školy. Prostřednictvím testovacího profilu koordinačních schopností jsou v rozmezí tří měsíců získány vstupní a výstupní hodnocení. Testování probíhalo v hodinách tělesné výchovy. Výsledky: Porovnáním koordinačních schopností u všech probandů, jsme zaznamenali statisticky významnou změnu u žáků, na které byly aplikovány přípravy se zaměřením na rozvoj koordinačních schopností. U zbylých skupin žáků nebyla výrazná změna zaznamenaná. Klíčová slova: koordinace, rozvoj, porovnání, mladší školní věkTitle: Comparative study coordination skills in children from 7- 9 years Objectives: The aim of this thesis is to determine whether development of coordination capacity occurs within ordinary physical education hours, or if it is more effective to apply coordination training within physical education, or attend the general preparation of the youngest hockey players who have two times per week training of ice hockey and extra hours of physical education in primary education. Metods: The study consists of n=60 students from the elementary school. We evaluated coordination abilities within three months period. Testing was carried out during physical education classes. Results: Statistically significant change in coordination abilities was detected in children who attended physical education classes where coordination training was applied. There was no significant change in a other groups of children. Keywords: Coordination abilities, development, younger school age
Keywords:
Coordination abilities; development; younger school age; koordinace; mladší školní věk; porovnání; rozvoj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90716