Název:
Vhodnost literárních textů pro výchovu ke čtenářství na 1.stupni ZŠ
Překlad názvu:
Adequacy of a literary text for the development of reading in primary school
Autoři:
Šroubková, Barbora ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce má zmapovat, které rysy literárních textů je činí vhodnými pro výchovu ke čtenářství žáků ve věku mezi 4. a 5. ročníkem 1. stupně základní školy. Sleduje jak rysy náročnosti, tak prvky podnětné pro rozvoj čtenářství. Součástí práce je akční výzkum, který nabízí pohled na čtenářské klima v jedné třídě. Žáci zde jmenují oblíbené tituly, které jsou posouzeny dle náročnosti. Model čtenářských kontinuí od Bonnie Campbell Hill je klíčovým aspektem v hledání náročnosti literárních textů a slouží k vytvoření kritérií vyspělosti, podle kterých jsou hodnoceny dětské knihy. Vybrané texty, vyhodnocené na základě jejich vyspělosti, i zjištěné rysy vhodnosti poslouží k návrhu postupu, který může učitelům sloužit při vyhledávání textů a při určování vhodnosti daného textu pro určitou třídu. Tato diplomová práce zahrnuje literární lekci, která poukazuje na přítomnost čtenářských kontinuí v plánování práce s textem.The diploma thesis deals with the literary texts and their adequacy. It researches what features make kids books appropriate for the development of reading in the fifth grade of primary school. The attention is focused on reader's development and demands of literary texts. The action research gives the overview of one group of readers. Their favourite titles are assesed according to their adequacy. Bonnie Campbell Hill's Developmental Continuums are the main component for defining the criteria of the literary text. The selected texts considered according to their adequacy take place in a suggestion for teachers who want to deal with the level of kids books for their pupils. How to plan and then reflect the pupils reading performance with the knowledge of developmental continuums indicates the practical class.
Klíčová slova:
literární text; náročnost; primární škola; rozvoj čtenářství; vhodnost; vývojové kontinuum; adeqacy; developmental continuum; expectations; literary text; primary school; reader's development