Název:
OSV jako jedna z možností realizování primární prevence
Překlad názvu:
PSE as One of the Possibilities of Primary Prevention
Autoři:
Říhová, Ivana ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnost využití Osobnostní a sociální výchovy při realizování efektivní primární prevence na základních školách. Po teoretickém rozpracování primární prevence a Osobnostní a sociální výchovy v první části práce je v druhé části představen a rozebrán návrh modelu dlouhodobé nespecifické primární prevence, který je založen zejména na činnosti školního metodika prevence. V této části práce jsou také rozebrány požadavky na činnost školního metodika prevence i úskalí představovaného návrhu modelu primární prevence. Poslední kapitola představuje podpůrný výzkum, který probíhal na čtyřech pražských základních školách. Na nich bylo provedeno pozorování výuky Osobnostní a sociální výchovy, rozhovor s jejím vyučujícím a analýza Minimálního preventivního programu dané školy.This thesis is focused on the possibility of using Personal and Social Education in implementing effective primary prevention program in elementary schools. After the theoretical analysis of primary prevention and Personal and Social Education, the second part of the thesis presents and analyzes a proposed model of prolonged non-specific primary prevention, which is based mainly on the activities of school prevention methodologist. The methodologist is educated in social pedagogy and professionally trained in Personal and Social Education. The school prevention methodologist is employed full-time for this position, he does not teach any other subject but Personal and Social Education. In this part of the thesis there are discussed demands on school prevention methodologist activities and difficulties of presented primary prevention model. The last chapter presents supporting research that took place at four elementary schools in Prague. Observations of the teaching Personal and Social Education, conversations with its teacher and also an analysis of the Minimum Preventive Program of the school were made there.
Klíčová slova:
efektivní primární prevence; Minimální preventivní program; nespecifická primární prevence; Osobnostní a sociální výchova; OSV; primární prevence; rizikové chování; sociálně patologické jevy; základní škola; školní metodik prevence; Effective Primary Prevention; Elementary School; Minimum Preventive Program; Personal and Social Education; Primary Prevention; PSE; Risk Behavior; School Prevention Methodologist; Socially Pathological Phenomena; Unspecific Primary Prevention