Název:
Reflexe německé kinematografie na stránkách českých filmových periodik od roku 1936 do března 1939
Překlad názvu:
The reflection of German cinematography in the Czech film press 1936-1939
Autoři:
Klvaňová, Veronika ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Dominik, Šimon (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Reflexe německé kinematografie na stránkách vybraných českých filmových periodik od roku 1936 do března 1939" mapuje, jakým způsobem česká filmová periodika reagovala na vývoj a proměny německé kinematografie v kontextu politických a společenských změn, kterými v daném období obě země procházely. Sleduje, zda periodika změnila způsob referování o německém filmu v letech, kdy gradovalo ohrožení státu ze strany nacistického Německa a zejména pak v situaci, která nastala po přijetí mnichovského diktátu. Úvod práce zachycuje širší historický a mediální kontext Československa v období první a druhé republiky. Dále je prostor věnován charakteristice a popisu jednotlivých zkoumaných periodik, týdeníků Kinorevue, Filmového kurýru a čtrnáctideníku Filmové listy. Samostatná kapitola je věnována německé kinematografii, ve které je zachycen její vývoj od éry němého filmu, přes změny, které znamenal nástup zvuku do filmu, až po zestátnění německého filmového průmyslu Hitlerem a využití filmu k nacistické propagandě. Závěrečná kapitola je věnována historicko-komparativní analýze textů reflektujících německý film ve zkoumaných periodikách, s cílem zjistit, zda česká filmová publicistika vnímala předválečnou německou kinematografii jako součást nacistické propagandy.Bachelor thesis "Reflection of German cinematography in selected Czech film periodicals from 1936 till March 1939" records in what way Czech film periodicals reacted to the development and changes of the German cinematography in context of political and social transformations both nations underwent during the above-mentioned period. The thesis focuses on whether the film periodicals changed the way they reflected German cinematography during the period of escalating Nazi aggression towards Czechoslovakia and especially in the situation after the acceptance of Munich Agreement. The opening section covers broader historical and media context of Czechoslovakia in the era of the First Czechoslovak Republic. The next part describes and characterizes analysed film periodicals, weekly Kinorevue, Filmový kurýr and biweekly Filmové listy. Separate chapter is focused on German cinematography from its development during the period of mute films, throughout the changes caused by the introduction of audio films, until the German film industry was put under state control by Hitler and the film was used as a tool of Nazi propaganda. The final section deals with comparative analysis of articles in the above-mentioned periodicals reflecting German cinematography. The goal of this thesis is to find out, whether the...
Klíčová slova:
druhá republika; film; filmový tisk; kinematografie; nacistická propaganda; německý film; první republika; cinematography; film press; First Czechoslovak Republic; German cinematography; Nazi propaganda; Second Czechoslovak republic