Original title:
Sleeper effect a jeho vliv na vnímání fake news u náctiletých
Translated title:
Sleeper effect and its influence on the perception of fake news by teenagers
Authors:
Adamcová, Nina ; Slussareff, Michaela (advisor) ; Koubský, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Diplomová práce se zabývá zkoumáním možného vlivu tzv. sleeper efektu na vnímání důvěryhodnosti u fake news a hoaxů u teenagerů. V první části práce je objasněný historický a výzkumný kontext sleeper efektu spolu s efektem iluzorní pravdy, kterým se design výzkumu také částečně inspiroval, a také jsou představeny základní zkoumané typy zpráv a současný stav důvěryhodnosti médií v České republice. V teoretické části je jsou pak popsány a vysvětleny metody kvantitativního výzkumu a statistické analýzy, které jsou následně aplikované v praktické části práce, tedy při popisu a vyhodnocení výzkumu, který byl proveden v květnu a červnu 2019 u 6 tříd na rozdílných školách v ČR.(in English): The thesis deals with the exploration of the possible influence of so-called sleeper effect in perception of fake news for teenagers. In the first part this thesis explains the historical and research context of both sleeper and the illusory truth effect, which also served as an inspiration for research design, and this part also describes the type of news and the present state of news trushworthiness in the Czech republic. The theoretical part also describes the basic methods of quantitative research and statistical analysis that are later on applied in the practical part of the thesis, which mainly includes the final data analysis and the repeated research that went on during May and June 2019 at 6 chosen schools.
Keywords:
Sleeper effect|illusory truth effect|fake news|hoax|memory|news trustworthiness; Sleeper efekt|efekt iluzorní pravdy|fake news|hoaxy|paměť|důvěryhodnost zpráv
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111999