Original title:
Dobrovolnictví jako nástroj sociální pedagogiky
Translated title:
Volunteering as a tool of social pedagogy
Authors:
Morávková, Kateřina ; Poláčková, Věra (advisor) ; Lorenzová, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce má povahu teoretické studie s významnou vazbou na praktické aktivity při práci s profesionálním vedením dobrovolníků v Dobrovolnickém centru Kladno, o. s. Práce je rozdělena do 7 kapitol. První kapitola je zaměřena na vymezení základních pojmů jako dobrovolník, dobrovolnictví. V dané kapitole je také předestřena problematika oceňování dobrovolníků. Druhá kapitola je věnována vymezení základní terminologii sociální pedagogiky, včetně vymezení volného času, který je pro dobrovolnictví i sociální pedagogiku významným fenoménem. Třetí kapitola pojednává o historii sociální pedagogiky a dobrovolnictví, přičemž jsou zde zachyceny významné průsečíky pro vývoj obou sledovaných jevů. Čtvrtá kapitola představuje dobrovolnictví jako společenský jev. Jednotlivé podkapitoly jsou následně věnovány postojům společnosti k dobrovolnictví, mýtům, které dobrovolnictví obklopují, ale i motivům k výkonu dobrovolnické činnosti. V páté kapitole jsem se snažila zachytit dobrovolnictví jako nástroj sociální pedagogiky, přičemž jsem se v podkapitolách snažila vycházet jednak ze studie odborných publikací, tak z vlastních praktických zkušeností. Šestá kapitola se zaměřuje na rozbor konkrétního a praktického případu - programu Pět P. Závěrečná, sedmá kapitola, je věnována malému empirickému šetření. KLÍČOVÁ...SYNOPSIS The thesis has a form of a theoretical study with significant relation to practice in professional volunteer supervision in Kladno Volunteer Center. The thesis is divided in 7 parts. Part One is focused on the definition of basic terms such as volunteer, voluntary work. This part deals with the issue of awarding of volunteers. Part Two is devoted to the basic terminology of social pedagogy, including the definition of free time, the phenomenon, which is very important for both voluntary work and social pedagogy. Part Three is centered at history of social pedagogy and voluntary work. Key intersections of the two studied phenomena and their evolution are described. Part Four describes voluntary activities as a social phenomenon. Subparts are focused on the attitude of society towards voluntary work, the myths associated with it, as well as the volunteer work motivation. In part Five, I was trying to grasp volunteering as a tool of social pedagogy. The subparts combine my findings acquired from books and my own practical experience. Part Six is an analysis of a specific case of "Pět P" programme practice. Part Seven - the final one - includes a small scale empirical research. KEY EXPRESSIONS WORDS Voluntary work, volunteer, social pedagogy, free time, voluntary work programme, Pět P programme.
Keywords:
free time; Pět P programme; social pedagogy; Voluntary work; voluntary work programme; volunteer; dobrovolnický program; Dobrovolnictví; dobrovolník; program Pět P; sociální pedagogika; volný čas
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46649