Original title:
Problémy dalšího vzdělávání úředníků veřejné správy v České republice
Translated title:
Problems of further training in public administration in Czech Republic
Authors:
Makovská, Markéta ; Veselý, Arnošt (advisor) ; Geissler, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Problémy dalšího vzdělávání úředníků ve veřejné správě v ČR" se zabývá problematikou vzdělávání úředníků veřejné správy, přičemž pozornost je věnována zejména systému vzdělávání v územní samosprávě. Práce podává stručný přehled o vývoji reformy veřejné správy, v rámci které byla vytvořena nová koncepce vzdělávání úředníků. Dále je podrobněji popsán současný systém dalšího vzdělávání, jeho jednotlivé komponenty, právní úprava a zainteresovaní aktéři. Praktická část práce je věnována výzkumu vzdělávání úředníků v územní samosprávě, jehož cílem je identifikovat jeho problémové oblasti. Výsledky šetření poukázaly na 9 problémů, které jsou nedostatek finančních prostředků, problém návratnosti investic do vzdělávání, nízká či nevhodně orientovaná motivace úředníků k dalšímu vzdělávání, kvalita některých vzdělávacích institucí, resp. lektorů, obtížné vyhodnocování výsledků a efektů vzdělávání, neefektivní norma povinných 18 dní vzdělávání za 3 roky, zkouška odborné způsobilosti, přístup vedení úřadů ke vzdělávání a nízká přínosnost elearningového vzdělávání. V závěru práce jsou pak nastíněny možnosti řešení zjištěných problémů.Diploma thesis "Problems of further training in public administration in the Czech Republic" deals with the problems of civil servants training, particular attention is paid to the training system in the municipal authorities. The thesis gives a brief overview of the evolution of public administration reform, within the educational policy for public administration emerged. The current system of further training, its components, legislation and interested stakeholders are described in detail. The practical part is devoted to research of civil servants training in municipal authorities, which aims to identify the problem areas. The survey results pointed to 9 problems which are lack of funding, the problem of return on investment in education, low or inappropriately oriented motivation of public servants to further education, the quality of some educational institutions, respectively lectors, difficult evaluation of the results and effects of education, ineffective rule of mandatory 18 training days for 3 years, proficiency test, position of management authorities to education and low effectiveness of e-learning education. At the end of the paper options for solving these problems are outlined.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25870