Original title:
Genderové rozdíly v šikaně a její konstrukce pohledem vyučujících
Translated title:
Gender differences in bullying and its construction from teacher's perspective
Authors:
Ďuríčková, Jarmila ; Pavlík, Petr (advisor) ; Dvořáčková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá konstrukcí školní šikany a jejími genderovými rozdíly perspektivou vyučujících. Hlavním teoretickým východiskem je kritický přístup k aktuálně převládajícímu paradigmatu, které na šikanu nahlíží převážně individualistickým prizmatem. Empirická část představuje výzkum realizovaný pomocí polostrukturovaných rozhovorů, a nabízí tak hlubší porozumění tomu, jakým způsobem pět učitelek a pět učitelů z druhých stupňů základních škol tento sociální fenomén konstruují a jaké v něm shledávají genderové rozdíly. KLÍČOVÁ SLOVA: šikana, konstruktivismus, základní škola, vyučující, genderové rozdíly, sociální vyloučeníThis diploma thesis focuses on constructing the school bullying, and gender differences teachers could find in the phenomenon. The critical approach to the contemporary prevailing paradigm that conceives bullying through the individualistic prism is the main theoretical frame of the thesis. The empirical part of the thesis presents the research realized by semi-structured interviews that offers a more profound understanding of how ten teachers (five women and five men) from secondary schools construct this social phenomenon and what gender differences they find in it. KEYWORDS: bullying, constructivism, secondary school, teachers, gender differences, social exclusion
Keywords:
bullying; constructivism; gender differences; secondary school; social exclusion; teachers; genderové rozdíly; konstruktivismus; sociální vyloučení; vyučující; základní škola; šikana
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172194