Original title:
Tři eseje v oblasti analýzy a evaluace politik
Translated title:
Three essays on Policy Evaluation and Analysis
Authors:
Kopečná, Vědunka ; Baxa, Jaromír (advisor) ; Steininger, Karl (referee) ; Brůha, Jan (referee) ; Janda, Karel (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Three essays on policy evaluation and analysis Author Mgr. Vědunka Kopečná Year 2021 Advisor PhDr. Jaromír Baxa, Ph.D. No. of pages 164 This thesis consists of three articles sharing the main theme - evaluation of policies related to current issues both from micro and macroeconomic perspectives. The dissertation aims at the central European region. The first article presents a novel methodology of a hybrid dynamic computable general equilibrium model used to quantify socio-economic impacts of an emission abatement driven policy focused on adoption of electric vehicles in personal transport on the example of Austria. Heterogeneous micro-founded preferences are integrated into a dynamic computational general equilibrium model which is further linked to a bottom-up technology-rich electricity model and a stock-flow vehicle accounting model. Endogenously determined emissions from vehicle use, electricity generation, and production provide an input to quantify external costs attributable to air quality and carbon emissions using the Impact Pathway Analysis. The second article estimates the elasticity of substitution between capital, labour, energy and materials in the constant elasticity of substitution production function, which is being used in a majority of general equilibrium models. We use a non-linear...Tři eseje v oblasti analýzy a evaluace politik Autor Mgr. Vědunka Kopečná Rok zpracování 2021 Školitel PhDr. Jaromír Baxa, Ph.D. Počet stran 164 Tato práce se skládá ze tří článků sdílejících hlavní téma - hodnocení politik souvisejících s aktuálními problémy jak z mikro-ekonomického, tak makroekonomického hlediska. Disertační práce je zaměřena na středoevropský region. První článek představuje inovativní metodologii hybridního dynamického výpočtového modelu obecné rovnováhy používaného ke kvantifikaci socioekonomických dopadů politik cílících na snižování emisí zaměřených na zvýšení počtu elektrických vozidel v osobní dopravě na příkladu Rakouska. Heterogenní preference spotřebitelů jsou integrovány do dynamického výpočetního modelu obecné rovnováhy, který je dále propojen s technologicky bohatým modelem výroby elektřiny typu "zdola nahoru" a skladově-tokovým modulem započítávání vozidel. Endogenně určené emise z používání vozidel, výroby elektřiny a odvětvové výroby poskytují vstup pro kvantifikaci externích nákladů přiřaditelných kvalitě ovzduší a emisím uhlíku pomocí metody analýzy dopadů IPA. Druhý článek odhaduje elasticitu substituce mezi kapitálem, prací, energií a materiály při konstantní elasticitě substituční produkční funkce, která se používá ve většině modelů obecné rovnováhy. K odvození těchto...
Keywords:
counterfactual impact evaluation; discrete choice; elasticity of substitution; general equilibrium; hybrid CGE; labor market; production function; diskrétní volba; elasticita substituce; hybridní CGE; kontrafaktuální dopadová evaluace; obecná rovnováha; produkční funkce; trh práce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172141