Název:
‚Washback' efekt maturitní zkoušky z anglického jazyka: perspektiva studentů
Překlad názvu:
The Washback Effect of the Czech 'Maturita' Exam: the Students' Perspective
Autoři:
Rösslerová, Eva ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The aim of this thesis is to ascertain whether and to what extent English language lessons at Czech secondary schools are affected by the so-called washback effect related to the final leaving examination ("maturita"), and to attempt to define how this potential negative impact may be minimized. The washback effect phenomenon occurs when a (language) course is concluded by a final examination, and describes how such an examination influences the actual curriculum, the instruction as such, and all the participants. Applied linguistics offers a number of both theoretical and empirical studies conducted worldwide which focus on the particular aspects of the washback effect occurring during language examinations. This thesis strives to follow up on the findings of these empirical studies and apply them to the current centralised Czech form of the English "maturita" examination. The thesis was initially inspired by students' observations during English lessons at a Czech grammar school, which were a part of pedagogical education at the Faculty of Arts of the Charles University. After establishing the focus of the paper, preliminary research in the form of semi- structured interviews with four students in the final grades at Prague grammar schools was conducted. While this pre-research study allowed only...Cílem této diplomové práce je pomocí dotazníkového šetření mezi studenty posledních ročníků českých gymnázií zjistit, zda a v jaké podobě dochází na těchto školách v hodinách anglického jazyka k takzvanému washback efektu v souvislosti s maturitní zkouškou a pokusit se stanovit, jakým způsobem je možné případný negativní dopad minimalizovat. Anglicky termín ‚washback effect' označuje fenomén, ke kterému dochází, když jsou kurzy zakončeny zkouškou, a který popisuje, jakým způsobem ovlivňuje závěrečné testování studentů samotnou formu výuky a všechny její účastníky. Aplikovaná lingvistika tento jev popisuje a zkoumá již dlouho a ve světě vzniklo množství empirických studií zaměřených na konkrétní projevy washback efektu u jazykových zkoušek. Tato práce si klade za cíl navázat na zjištění již publikovaných prací a aplikovat je do českého prostředí na současnou podobu maturitní zkoušky z anglického jazyka. Práce byla prvotně inspirována situacemi pozorovanými při násleších v hodinách angličtiny na jednom pražském gymnáziu, které se uskutečnily v rámci přípravy studentů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy na pedagogickou praxi. Pro ujasnění zaměření práce byl následně formou polostrukturovaných rozhovorů se čtyřmi studenty posledních ročníků pražských gymnázií proveden předvýzkum. Zatímco v prvotní...
Klíčová slova:
washback efekt|maturita|maturitní zkouška|dotazník|gymnázium|testování|hodnocení|cermat; washback effect|maturita examination|questionnaire|grammar school|testing|assessment|cermat