Original title:
Rozvoj dovednosti žáků plánovat postup zkoumání v přírodovědném bádání
Translated title:
Development of Students' Skills in Planning Procedure of Exploration in Science Inquiry
Authors:
Příhodová, Karolína ; Vojíř, Karel (advisor) ; Brůnová, Linda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Badatelsky orientovaná výuka je konstruktivistická forma výuky, kdy žákovi není látka předávána pouze pasivně, ale žák je aktivně zapojen do řešení problematiky. V roli výzkumníka vyslovuje hypotézy, provádí experimenty a činí závěry. Hlavním cílem této práce bylo zjistit rozvoj dovednosti žáků plánovat postup zkoumání v přírodovědném bádání na 2. ZŠ Dobříš. Práce byla rozdělena do tří částí. V úvodu teoretické části bylo cílem přiblížit čtenářům badatelsky orientovanou výuku v hodinách biologie na druhém stupni a charakteristiku pojmů. Praktická část byla zaměřena především na pozorování a zhodnocení rozvoje dovednosti plánovat postup na již vytvořených námětech pro BOV. Bylo zjištěno, že více než polovina žáků je schopna správně formulovat postup u dané úlohy a zbytek je schopna vytvořit částečný postup anebo žádný. Bylo by tedy vhodné se zaměřit na prohlubování znalostí a praktických dovedností v badatelsky orientované výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Badatelsky orientovaná výuka, bádání, tvorba postupu, biologieResearch-oriented teaching is a constructivist form of teaching, where the student is not only passed on the material passively, but the student is actively involved in solving the problem. In the role of researcher, he makes hypotheses, conducts experiments and draws conclusions. The main goal of this work was to find out the development of students' skills to plan the research process in science research at the 2nd Dobříš Primary School. The work was divided into three parts. In the introduction to the theoretical part, the aim was to introduce readers to research- oriented teaching in biology lessons at the second level and the characteristics of concepts. The practical part was focused mainly on observing and evaluating the development of the ability to plan progress on already created topics for BOV. It was found that more than half of the students are able to formulate the procedure correctly for a given task and the rest are able to create a partial procedure or none at all. It would therefore be appropriate to focus on deepening knowledge and practical skills in research- oriented teaching. KEYWORDS Research-oriented teaching, research, process development, biology
Keywords:
biology; process development; research; Research-oriented teaching; Badatelsky orientovaná výuka; biologie; bádání; tvorba postupu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171490