Original title:
Předčtenářské období a rozvoj čtenářské pre-gramotnosti v rámci rodiny
Translated title:
Pre-reading period and development of early reading abilities in family environment
Authors:
Matulová, Kristýna ; Saicová Římalová, Lucie (advisor) ; Kuzmičová, Anežka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem předčtenářské gramotnosti v rámci rodiny. Cílem práce je zjistit, jaké mají rodiče představy o přípravě dětí na čtení a jak u svých dětí rozvíjí čtenářskou pre-gramotnost. Práce je také zaměřena na komunikaci rodiče s dítětem a slovní zásobu dítěte. Teoretická část definuje základní pojmy relevantní pro tematiku čtení a čtenářské gramotnosti. Charakterizuje předškolní dítě a jeho rozvoj v oblastech, které souvisí s předčtenářskou gramotností. Specifikuje čtenářskou pregramotnost a pojednává o činnostech, které přispívají k rozvoji předčtenářských schopností. Vymezuje pojem rodinná komunikace a řeč orientovaná na dítě. Závěr teoretické části popisuje výzkumy, které byly v dané oblasti v minulosti provedeny. Teoretická část práce vychází ze studia odborné literatury a ze stěžejních výzkumů. Praktická část je věnována empirické studii. Skládá se z pěti případových studií, které jsou zaměřeny na analýzu videonahrávek rozvoje čtenářské pre-gramotnosti v rodině. Videonahrávky byly anonymizovány a s nepatrnými odchylkami transkribovány podle systému CHAT, jenž je součástí databáze CHILDES. Součástí výzkumu byly také dotazníky pro rodiče, kteří se zúčastnili výzkumného šetření. Výsledky analýzy jsou porovnávány s údaji obsaženými v odborné literatuře. Klíčová slova čtení,...The submitted diploma degree thesis deals with the development of pre-reading literacy in family environment. The aim of this thesis is to find out which ideas about developing early reading skills parents have and how they build pre-reading skills in their children. The thesis is also focused on parent-child communication and child's vocabulary. The theoretical part defines basic terms relevant to the topic of reading and literacy. It offers characteristics of a pre-school child and his development in areas which are related to pre-reading literacy. The particularization of the term of pre-reading literacy and activities supporting literacy skills are presented as well.It defines the concept of family communication and child-directed speech. The final chapter of the theoretical part describes previous research that has been conducted in this field in the past. The theoretical part of the thesis is based on the study of research literature and crucial research. The practical part is devoted to an empirical study. It consists of five case studies which are focused on the analysis of video recordings connected to the development of pre-reading literacy in family environment. The video recordings were anonymized and, with slight deviations, transcribed according to the CHAT system, which is a part of...
Keywords:
reading|reading literacy|pre-school child|family|communication with children; čtení|čtenářská gramotnost|předškolní dítě|rodina|komunikace s dětmi
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171536