Original title:
Kognitivní předpoklady neformálního vzdělávání seniorů
Translated title:
Cognitive preconditions of nonformal education of seniors
Authors:
Doksanský, Luboš ; Veteška, Jaroslav (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vzdělávání a aktivizace seniorů je téma společensky významné a pro andragogickou vědu aktuální. Je to i s ohledem na početné zastoupení této cílové skupiny. Jak je zřejmé z národních i mezinárodních predikcí, pro současnou společnost je typické prodlužování délky života, tj. dožití. Proto je potřeba věnovat se kvalitě života seniorů, která je úzce provázána právě se vzděláváním a aktivizací, resp. s rozvojem kognitivních schopností jedinců. Cílem práce je analyzovat, identifikovat a charakterizovat motivační faktory ovlivňující průběh vzdělávání a aktivizace seniorů. V teoretické rovině byla sledována východiska související s problematikou stáří a stárnutí, demografickým vývojem, mezigeneračním učením, specifiky v realizaci a řízení edukačních a aktivizačních procesů. Výzkumná studia se zaměřila na dvě oblasti: vedoucí pracovníky působící v oblasti edukace a aktivizace seniorů a samotné seniory. Při analýze dat byly vyžity dva přístupy, které byly odlišné vzhledem k charakteru získaných dat (kvalitativní a kvantitativní). Jednalo se tak o použití otevřeného kódování při analýze polostrukturovaných rozhovorů s vedoucími pracovníky domovů pro seniory. Rozhovory byly podrobeny systematické analýze a interpretaci prostřednictvím kódování, které umožnilo získaná data popsat. Druhým přístup k analýze a...Education and activation of seniors is a socially important topic and relevant for andragogy science. This is also with regard to the large representation of this target group. As is clear from national and international predictions, life expectancy is typical for today's society. Therefore, it is necessary to pay attention to the quality of life of seniors, which is closely linked to education and activation, respectively. with the development of the cognitive abilities of individuals. The aim of the work is to analyze, identify and characterize the motivational factors influencing the course of education and activation of seniors. At the theoretical level, the starting points related to the issue of old age and aging, demographic development, intergenerational learning, specifics in the implementation and management of educational and activation processes were monitored. The research studies focused on two areas: managers working in the field of education and activation of seniors and the seniors themselves. Two approaches were used in the data analysis, which were different due to the nature of the obtained data (qualitative and quantitative). This involved the use of open coding in the analysis of semi-structured interviews with senior home managers. The interviews were subjected to systematic...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171522