Original title:
Výročí 17. listopadu 1989 ve výuce ZŠ
Translated title:
Remembrance of 17th November 1989 in Primary Education
Authors:
Nejedlý, Ondřej ; Lánský, Ondřej (advisor) ; Dvořáková, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá problematikou výročí 17. listopadu, a to konkrétně z pohledu výuky na základní škole v Kunraticích. V první části se čtenář stručně seznámí se školním kurikulem a jeho vývojem, se zakotvením projektového vyučování a podpory tohoto způsobu výuky na ZŠ Kunratice. V další části práce je uvedena analýza událostí 17. listopadu roku 1939 a roku 1989, nahlížení na tyto události z pohledu současnosti a generalizace, vymezení klíčových pojmů a faktů z didaktického pohledu. Hlavní část práce se zabývá následnou přípravou projektového vyučování na toto téma s aplikací ve vlastní výuce a vyhodnocením dopadů realizované výuky. Výsledkem této práce jsou dva případy projektové výuky, včetně postupu při přípravách a tvorbě metodiky z pohledu člena přípravného týmu, vedoucího týmu a následně i z pohledu třídního učitele, který samotnou výuku realizuje ve své třídě. Oba případy projektové výuky byly realizovány po sobě jdoucích školních rocích 2020 a 2021, přičemž v prvním případě se jedná o realizaci formou on-line projektového vyučování za jeden den a v případě druhém pak dvoudenní projektové vyučování. KLÍČOVÁ SLOVA 17. listopad 1989, demokracie, metodika, občanská společnost, projektová výuka, Sametová revoluce, totalita, základní škola, školní vzdělávací plán, hnízda gramotností, Padlet,...This thesis is focused on the issue of the anniversary of November 17, specifically from the point of view of teaching at the primary school in Kunratice. In the first part, the reader is briefly acquainted with the school curriculum and its development, the anchoring of project teaching and support of this method of teaching at Kunratice Elementary School. The next part of the work consists of an analysis of the events of November 17, 1939 and 1989, scrutinizing these events from the present perspective, and subsequent generalization of the topic with concepts and facts from a didactic perspective. The main part of the work deals with the preparation of project teaching on the mentioned topic with applying methods of self-teaching and evaluation of the impact of the project. The result of this work are two cases of project teaching, including the process of preparation and development of methodology from the perspective of a member of the preparatory team, team leader and then from the perspective of a class teacher who implements the teaching in his class. Both the cases of project teaching are implemented in successive school years 2020 and 2021, while in the first case it is an implementation in the form of an online project teaching in only one day and in the second case two-day full-time...
Keywords:
17 November 1989; civil society; democracy; elementary school; methodology of teaching; project-based learning; totalitarianism; Velvet revolution; 17. listopad 1989; demokracie; metodika; občanská společnost; projektová výuka; Sametová revoluce; totalita; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171135