Název:
'K Bhīṣmově záhubě': Ambā, Śikhaṇḍinī a Śikhaṇḍin v Mahābhāratě
Překlad názvu:
'For Bhīṣma's Destruction': Ambā, Śikhaṇḍinī and Śikhaṇḍin in the Mahābhārata
Autoři:
Špicová, Zuzana ; Strnad, Jaroslav (vedoucí práce) ; Bisschop, Peter (oponent) ; Brodbeck, Simon (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The thesis introduces the Mahābhārata as a complex literary text - a multi-genre text and a polyphonic interpretation of a factual discourse with several competing narratives - and uses the findings and techniques of narratology, especially of rhetorical narratology, to interpret it. In the thesis, I argue that when analysing the seeming inconsistencies of this text, it is not necessary to look for the explanation on the "outside" (various unconnected authors) but that it is possible to explain them also from the "inside" of the text, using the differences in genres, as well as the knowledge, goals and subjectivity of the individual characters and narrators. These resources are often used in the communication with the audience (readers/listeners). The concrete material for this argument is the story of Ambā, Śikhaṇḍinī a Śikhaṇḍin and the way in which are the facts concerning this triune character presented, especially by Bhīṣma who claims their narrative most importantly by narrating Ambopākhyāna, an analeptic episode explaining Śikhaṇḍin's life story and his involvement in the Kurukṣetra battle: narration with a distinctive authoritativeness and subjectivity, but a doubtable narratorial reliability. I show how Bhīṣma defines Śikhaṇḍin as a woman using this episode, and thus makes him into one of...Předkládaná disertační práce představuje Mahābhāratu jakožto komplexní literární text - multižánrový text a polyfonní interpretaci faktuálního diskursu s množstvím soupeřících narativů - a využívá poznatky a postupy naratologie, především naratologie rétorické, k její analýze. Disertační práce argumentuje, že při analýze zdánlivých nekonzistentností v tomto textu není nutné sahat k vysvětlení "zvnějšku" (různí na sebe nenavazující autoři), ale je možné je vysvětlit také "zvnitřku" textu prostřednictvím rozdílů v jednotlivých žánrech a také znalostí, záměrů a subjektivity jednotlivých postav a vypravěčů, které jsou implikovaným autorem využity jako zdroje ke komunikaci s publikem (čtenářem/posluchačem). Konkrétním materiálem pro tento argument je příběh o Ambě, Śikhaṇḍinī a Śikhaṇḍinovi a způsob, jakým jsou fakta týkající se této trojjediné postavy prezentována především Bhīṣmou, který si jejich narativ uzurpuje zejména vyprávěním Ambopākhyāny, analeptické epizody vysvětlující Śikhaṇḍinův životní příběh a jeho zapojení v bitvě na Kurukṣetře, jež je vyprávěním s výraznou autoritativností a subjektivitou, ale s pochybnou vypravěčskou spolehlivostí. Je ukázáno, jak Bhīṣma prostřednictvím této epizody definuje Śikhaṇḍina jako ženu, čímž z něj vytváří jeden z prostředků své vlastní hrdinské smrti. Oproti...
Klíčová slova:
Mahābhārata|Bhīṣma|Ambā|Śikhaṇḍinī|Śikhaṇḍin|naratologie|vypravěč|subjektivita|nespolehlivost|genderová identita; Mahābhārata|Bhīṣma|Ambā|Śikhaṇḍinī|Śikhaṇḍin|narratology|narrator|subjectivity|unreliability|gender identity