Original title:
Distanční výuka u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Translated title:
Distance learning at the pupils with learning disabilities
Authors:
Klímová, Tereza ; Wildová, Radka (advisor) ; Ronková, Jolana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Teoretická část se zabývá definicemi specifických poruch učení, potřebami žáků a možnostmi reedukace jednotlivých poruch. Jsou zde definovány stupně a druhy podpory, legislativa, která upravuje vzdělávání žáků se specifickými potřebami, ale také další možnosti jejich vzdělávání. Praktická část se zabývá kazuistikami neboli pozorováním žáků se SPU, dále pak dotazníkovým šetřením, jež se snaží odpovědět na otázku, jak učitelé pracovali s žáky se SPU v době distanční výuky, zda se jim dařilo naplňovat vzdělávací cíle a také tím, s jakými obtížemi se žáci potýkali. Dotazníkové šetření je doplněné strukturovanými rozhovory s pedagogy, jenž se podíleli na vzdělávání žáků během distanční výuky.The diploma thesis deals with the education of pupils with specific learning disabilities. The theoretical part deals with the definitions of specific learning disabilities, the needs of students and the possibilities of re-education of individual disorders. There are defined degrees and types of support, legislation that regulates the education of students with special needs, but also other opportunities for their education. The practical part deals with case studies or observations of students with SPU, then a questionnaire survey, which seeks to answer the question of how teachers worked with students with SPU at the time of distance learning, whether they succeeded educational goals and also with what difficulties pupils struggled. The questionnaire survey is supplemented by structured interviews with teachers who participated in the education of students during distance learning.
Keywords:
distance learning; education; Specific learning disabilities; teacher; distanční výuka; pedagog; Specifické poruchy učení; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171091