Original title:
Zkoumání behaviorálních jevů
Translated title:
Explorations into Behavioral Phenomena
Authors:
Appleman, William ; Michelucci, Fabio (advisor) ; McBride, Michael (referee) ; Attanasi, Giuseppe (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Taxation impacts social welfare in an intricate manner. Currently employed tax instruments throughout the world possess inherently different salience characteristics. Tax salience effect refers to the optimization error occurring when agents do not fully account for taxes that do not appear in posted prices. Purchase size effect (PSE), refers to how the tax salience effect changes based on the size of the monetary stake of the purchase. The first chapter of this dissertation aims to assess whether participants in a 'quasi-field' laboratory experiment with an online shopping environment, real goods, low and high price/type goods, and with conspicuous taxation cues will make tax salience "errors" and if they will make less of them when purchasing more expensive goods. This is the first experiment in the literature to focus on the PSE dimension of tax salience and to divide participants into low and high income-/wealth-analogous budget levels. The results confirm consistent and significant tax salience effects and reveal the PSE despite the cues. Tax salience effect is most driven by high-budget participants while low-budget participants exhibit several more significant PSE difference estimates. Such a combination suggests that those with more constraining budgets were less likely to be making a tax...Zdanění ovlivňuje společenský blahobyt složitým způsobem. Současné daňové nástroje používané v různých zemích světa mají ze své podstaty odlišné charakteristiky daňové salience. Efekt daňové salience je druh chyby rozhodování spotřebitelů, kteří plně nerozpoznávají daně v případech, kdy nejsou explicitně uvedené v ceně. Efekt velikosti nákupu (PSE) představuje změnu efektu daňové salience v závislosti na ceně nákupu. Cílem první kapitoly této disertační práce je zjistit, zda se účastníci "kvazi-field" laboratorního experimentu, v prostředí online nákupu reálného zboží s nízkou nebo vysokou cenou a s nápadnými daňovými náznaky, dopouštějí chyb daňové salience a zda se jich dopouští méně při nákupu dražšího zboží. Jedná se o první experiment v literatuře, který se zaměřuje na PSE v daňové salience a rozděluje účastníky do skupin s nízkým a vysokým rozpočtem analogicky k jejich příjmu/bohatství. Výsledky potvrzují konzistentní a signifikantní efekt daňové salience a odhalují PSE i navzdory významně nápadným daňovým náznakům. Efekt daňové salience je nejvíce hnán účastníky s vysokým rozpočtem, zatímco účastníci s nízkým rozpočtem vykazují větší efekt velikosti nákupu. Tato kombinace naznačuje, že se účastníci s omezenějším rozpočtem obecně méně často dopouštěli chyby daňové salience. U dražšího zboží...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170892