Název:
Automobily jako zdroje znečišťujících látek a skleníkových plynů ve světle právní úpravy
Překlad názvu:
Cars as sources of polluting substances and greenhouse gases in the light of legislation
Autoři:
Vodička, Jiří ; Fiala, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce se zabývá problematikou, kterou nelze v České republice označit za klasickou, ale v době klimatických změn a nutnosti přechodu k bezemisní dopravě a udržitelnému vývoji společnosti, za zcela stěžejní. Práce rámcově představuje unijní (a související národní) právní úpravu typového schvalování nových vozidel se zaměřením na zkušební cykly WLTP a RDE. Disertace analyzuje emisní normy Euro, které definují mezní limity pro znečišťující látky emitované vozidly a zároveň analyzuje unijní právní úpravu emisí CO2 z nových vozidel. Pro rozvoj bezemisní dopravy je zásadní dostatečná infrastruktura (př. dobíjecí stanice) a z tohoto důvodu je rozebírána předmětná právní úprava týkající se infrastruktury pro alternativní paliva, ale i vybraných alternativních paliv. Práce se taktéž zabývá konkrétními nástroji právní regulace (přímými i nepřímými), jejichž využití by mohlo dopomoci k rozvoji bezemisní dopravy a zároveň zlepšení kvality vnějšího ovzduší, a to zejména ve městech. V rámci nepřímých nástrojů je analyzována státní podpora a další finanční pobídky, jejichž cílem je podpořit rozvoj bezemisní dopravy. Analyzované přímé nástroje právní regulace zahrnují programy zlepšování kvality ovzduší, akční plány a nízkoemisní zóny, které jsou komparovány s německou právní úpravou. Tyto nástroje...Submitted thesis focuses on a topic which cannot be described as classical legal topic in the Czech Republic. Nevertheless, in times of climate change and general need of shift to zero emission transportation and sustainable development of our society, this topic is very much needed. The thesis provides a general framework of type approval legislation of new vehicles of the EU and national legal system with an emphasis on test cycles such as WLTP and RDE. The thesis analyses Euro emission norms which define thresholds for polluting substances from exhaust fumes and at the same time analyses union legal regulation of CO2 emissions from new vehicles. To fully develop zero emission transportation, it is necessary to have sufficient corresponding infrastructure (e.g. charging stations). Because of this dissertation focuses on legislation concerning alternative infrastructure and selected alternative fuels. The thesis also analyses specific legal instruments (direct and indirect) which could be used as tools for the development of zero emission transportation and for improvement of air quality, especially in urban areas. Within indirect legal instruments, state aid and other financial incentives which can promote the development of zero emission transport are analysed. Direct legal instruments such as...
Klíčová slova:
akční plány; AQP; BEV; EU; Evropská komise; NEDC; nízkoemisní zóna; programy zlepšování kvality ovzduší; právo životního prostředí; RDE; státní podpora; typové schvalování vozidla; vozidla; WLTP; Action plans; Air quality plans; AQP; BEV; Environmental law; EU; European Commission; Low emission zone; NEDC; RDE; State aid; Vehicle type approval; vehicles; WLTP