Název:
Racionalita lidského jednání a preferencí: kritika subjektivisticko-teleologických zásad ekonomie a nástin nápravy
Překlad názvu:
Rationality of Human Action and Preferences: A Criticism of Subjectivist-Teleological Tenets of Economics and an Outline of a Remedy
Autoři:
Horák, Vít ; Sojka, Milan (vedoucí práce) ; Mlčoch, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The thesis criticizes the subjectivist-teleological principals of economics, more accurately the inability to fulfill them. Economics intended to work with the individual preferences without bias and without any their concretization. The neutrality is, however, distorted by the accepted assumptions among which is very serious the a priori causality between preferences and action. The teleological perspective as it was introduced by Karel Engliš was sharply delimitated with respect causality. Neoclassical and Austrian school, however, emanate from mixing causality and teleology in their conceptions of action and preferences. It is also possible to formulate it as the assumption of certain a priori rationality of human action. I try to clear up the notion of rationality, show the possibilities of its meaning and point out at the radicalism of any assumed causality between preferences and action. I use these conclusions to outline the preference framework that would not repeat identified mistakes, which would, however, set out from the subjectivist-teleological perspective as well.Práce kritizuje subjektivisticko-teleologické základy ekonomie, přesněji řečeno jejich nenaplnění. Ekonomie si vytkla za cíl pracovat s osobními preferencemi nestranně, aniž by je jakkoliv konkretizovala. Její nestrannost je však narušována přijatými předpoklady, z nichž je velmi zásadní apriorní kausalita mezi preferencemi a jednáním. Teleologické nazíraní, tak jak jej představil Karel Engliš bylo ostře vymezeno vůči kauzalitě. Praxe neoklasické a rakouské školy však vychází ze směšování kauzality a teleologie v přístupu k lidskému jednání a preferencím. Rovněž je to možné formulovat jako předpoklad určité apriorní racionality lidského jednání. Moje práce se snaží přostřednictvím očištění tohoto termínu ukázat možnosti jeho významu a tím ukázat na radikálnost jakékoli kauzality mezi preferencemi a jednáním. Tyto závěry pak využívám k nastínění rámce pro preference a jednání, který by je nesměšoval, ale stále vycházel ze subjektivisticko-teleologické perspektivy.