Název:
Rozšíření Langmanovy psychologické teorie zabývající se střelci v prostředí škol
Překlad názvu:
Extension of Langman's psychological theory of school shooters.
Autoři:
Kasalová, Petra ; Heider, David (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje tématu střelby v prostředí škol. Vychází z psychologicky orientovaných výzkumných studií zaměřených na osobnost střelce, především z teorie Petera Langmana. V první části, kromě jiných teorii školní střelby, detailně rozebírá Langmanovu kategorizační síť školních střelců. Další část je zaměřena na vlastní analýzu dalších pěti střelců po roce 2011, konkrétně Johna Zawahriho, Jessiho Osborna, Nikolase Cruze, Bryana Olivera a Roberta Gladdena. Tyto případy jsou navíc rozděleny na střelecké útoky, při kterých došlo k zabití a na střelecké útoky, při kterých nebyl nikdo zabit. Výzkumné otázky se týkají aplikovatelnosti případů po roce 2011 na Langmanovu kategorizaci a rozdílů mezi smrtícími útoky a útoky, při kterých nikdo nezemřel. Z práce vyplývající závěry potvrzují aplikovatelnost Langmanovy teorie na pět případů po roce 2011 a zároveň nabízí možnosti drobného rozšíření zmíněné teorie. KLÍČOVÁ SLOVA školní střelba, Peter Langman, školní střelec, masová vraždaThis bachelor thesis deals with the topic of school shootings. It is based on psychologically oriented research studies focused on the shooter's personality, especially on the theory of Peter Langman. The first part of thesis, among other school shooting theories, describes and discusses in detail Langman's categorization system. The next part focuses on the analysis of five shooters after 2011, specifically John Zawahri, Jessie Osborne, Nikolas Cruz, Bryan Oliver and Robert Gladden. In addition, these cases are divided into attacks in which killing took place and attempted attacks in which no one was killed. Research questions concern the applicability of post-2011 cases to Langman's categorization and the differences between deadly and attempted attacks. The results of the thesis confirm the applicability of Langman's theory to the five early mentioned cases after 2011 and offer the possibility of a minor extension of the theory. KEYWORDS school shooting, Peter Langman, mass shooting, attempted school shooting
Klíčová slova:
forenzní psychologie; kazuistika; masový vrah; mass shooting; osobnost střelce; school shooter; střední škola; střelba; střelba na školách; case study; forensic psychology; high school; mass killer; mass shooting; personality of shooter; school shooter; shooting