Název:
Ekonomická integrace v severní Americe: Teorie a realita pravidel určování původu zboží
Překlad názvu:
Economic Integration in North America: Theory and Reality of Rules of Origin
Autoři:
Dotřelová, Anna ; Benáček, Vladimír (vedoucí práce) ; Turnovec, František (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Rules of origin are a somehow overlooked but crucial feature of the free trade areas. Although they eliminate the threat of trade deflection, they may also cause significant increase of the compliance costs, resulting from changes of producers' behavior. In the first part of this work the impact of restrictive rules of origin formulation will be described. In the later part the attention is focused on the rules of origin in the North American Free Trade Area, their specification as well as their impact on trade. We use a new approach of estimation of the compliance costs of the preferential treatment, based on detailed elaboration of the Harmonized Schedule of the United States and de-aggregated import data on HS6 level. Our result suggests that NAFTA's compliance costs are somewhere between 4.6% and 4.9% percent of the goods import value.Pravidla určování původu zboží jsou často přehlíženou, i když nedílnou součástí zón volného obchodu. Ačkoli primárně chrání před jedním ekonomickým zlem, odklonem obchodu, sekundárně však mohou způsobit jiné - výrazné zvýšení nákladů spojených s tím, aby se zboží kvalifikovalo pro preferenční přístup. Tato práce se zabývá tímto tématem, včetně odhadu nákladů spojených s preferenčním zacházením. V první části práce popisujeme následky restriktivně formulovaných pravidel určování původu zboží. V druhé části zaměříme svou pozornost tyto pravidla v Severoamerické zóně volného obchodu, probereme jak jejich specifika, tak jejich vliv na obchod. V poslední části práce jsme navrhli nový odhad nákladů spojených s kvalifikací zboží pro preferenční zacházení. Tento postup je založen na detailním zpracování Celního sazebníku USA a podrobných datech importu na úrovni HS6. Naše výsledky stanovily, že tyto náklady se pohybují mezi 4,6 a 4,9 procenty dovozní ceny zboží.