Název:
Psychologické aspekty tvořivé hry v polytechnické výchově v MŠ
Překlad názvu:
Psychological aspects of creative play in polytechnical education in kindergarten
Autoři:
Žáková, Barbora ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kubátová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce na téma "Psychologické aspekty tvořivé hry v polytechnické výchově v MŠ" se zabývá analýzou efektu polytechnické výchovy pro rozvoj předškolního dítěte. Cílem práce je přiblížit polytechnickou výchovu mateřským školám, které mají možnosti ji zprostředkovat již dětem v takto raném věku, a pro které může být zvláště velkým přínosem. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku předškolního dítěte, na vymezení pojmu hra a pojmu tvořivost, na objasnění hlavních idejí polytechnické výchovy v předškolním vzdělávání. Práce též poukazuje na specifické znaky, formy a metody polytechnické výchovy a uvádí její souvislosti s přírodovědnou gramotností a environmentální výchovou. Druhá část bakalářské práce se věnuje části praktické, která obsahuje zpracované výsledky polostrukturovaného interview s učitelkami vybraných mateřských škol a pozorování dětí předškolního věku při tvořivé hře v rámci polytechnických činností. Cílem výzkumu je sledovat psychologické aspekty tvořivé hry v polytechnické výchově v mateřské škole, zjistit význam tvořivé hry v polytechnické výchově pro děti předškolního věku, její přínosy, dále využitelnost programu Tvořivá hra a postoj k tvořivé hře i k polytechnické výchově, který zastávají učitelky mateřských škol. V praktické části se objevuje seznámení s programem...The bachelor's thesis on the topic "Psychological aspects of creative play in polytechnic education in kindergarten" deals with the analysis of the influence of the polytechnic education on the development of preschool children. The aim of this work is to give the kindergartens, which have the opportunity to mediate it to children at such an early age, an idea of what the polytechnic education is and how it works, and for which can be particularly beneficial. The theoretical part focuses on the characteristics of a preschool child, on the definition of the concept of play and the concept of creativity, and on the clarification of the main ideas of polytechnic education in preschool education. The thesis also points out the specific features, forms and methods of the polytechnic education and presents its relationship with science literacy and environmental education. The second part of the bachelor's thesis is devoted to the practical part, which contains the results of the semi-structured interviews with teachers of the selected kindergartens and observation of preschool children during the creative play within the bounds of polytechnic activities. The aim of the research is to monitor the psychological aspects of creative play within the scope of the polytechnic education in the kindergartens, to...
Klíčová slova:
environmentální výchova; mateřská škola; polytechnická výchova; psychologické aspekty; tvořivá hra; učitelka v MŠ; creative play; environmental education; kindergarten; kindergarten teacher; polytechnical education; psychological aspects