Original title:
Podoby výtvarných oborů na středních odborných školách
Translated title:
Forms of art studies in secondary vocational education
Authors:
Svatková, Markéta ; Fišerová, Zuzana (advisor) ; Fulková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou středních odborných škol, konkrétně středních uměleckých škol ukončených maturitní zkouškou. V České republice je poměrně hustá síť těchto škol, nicméně z pohledu pedagogiky je nedostatečně prozkoumaná. Cílem teoretické části práce je popsat umělecké vzdělávání na středních školách v České republice, uvést podoby výtvarných oborů na středních školách, organizaci výuky a kurikulární dokumenty středních uměleckých škol. Práce se dále zabývá otázkami počtu uměleckých škol v ČR, kvalifikací učitelů na těchto školách a počty přijímaných žáků na tyto školy. Didaktická část práce se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu zaměřeného na podobu grafického designu, jako nejčetnějšího oboru zastoupeného na středních odborných školách uměleckých. Cílem výzkumu je popsat skutečný stav na vzorku SOŠ uměleckých s oborem grafický design. Dle předem stanovených kritérií se zaměřuji na specifika SOŠ uměleckých a následně porovnávám na vzorku škol přijímací řízení ke studiu, ukončení studia, zastoupení odborných předmětů v učebních plánech, složení pedagogů a nepedagogů a komisionální zkoušky. Součástí jsou i rozhovory s aktéry školy, obsahově se vztahující ke zvoleným kritériím kvalitativního výzkumu. Výsledkem výzkumné části jsou shrnutá data z kritérií. V praktické části bude...The diploma thesis deals with the issue of secondary vocational schools, specifically secondary art schools completed by the graduation exam. The Czech Republic has a relatively dense network of these schools, however, from the point of view of pedagogy it is insufficiently researched. The aim of the theoretical part of the work is to describe art education at secondary schools in the Czech Republic, to state the forms of art disciplines at secondary schools, the organization of teaching in specific forms of art studies and the curriculum of subjects. The work also deals with issues of the number of art schools in the Czech Republic, with the qualifications of teachers at these schools and the number of pupils admitted to these schools. The didactic part of the work will be devoted to qualitative research focused on the form of graphic design, as the most numerous form of art study represented at secondary vocational art education. The aim of the research is to describe the real situation in a sample of secondary vocational schools with the field of graphic design. According to predetermined criteria, I focus on the specifics of secondary vocational schools and then compare the sample of schools admission to study, graduation, representation of vocational subjects in curricula, the composition of...
Keywords:
art education; Art studies; curricular documents; secondary vocational education; rámcový vzdělávací program; střední odborná škola; umělecké vzdělávání; výtvarné obory
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170693