Original title:
Jazykové politiky Kanady: Zhodnocení Trudeauovy politiky oficiálního bilingvismu
Translated title:
Language policies of Canada: An Evaluation of Trudeau's Policy of Official Bilingualism
Authors:
Malý, Ondřej ; Calda, Miloš (advisor) ; Raška, Francis (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Jazkové politiky Kanady: Zhodnocení Trudeauovy politiky oficiálního bilingvismu" pojednává o kanadské anglicko-francouzské dvojjazyčné realitě. Práce popisuje vývoj kanadského jazykového zákonodárství na federální úrovni, kde se podařilo dlouholetému kanadskému premiérovi Pierre Elliottu Trudeauovi vytvořit oficiálně bilingvní federální sféru, i na provinciální úrovni. Zvláštní pozornost je věnována především provincii Québec, která má jako dominantně frankofonní provincie jazykovou legislativu nejpropracovanější. Práce hodnotí Trudeauovu snahu bojovat s québeckým separatismem a nacionalismem důrazem na novou pankanadskou identitu, související především s oficiálním bilingvismem "od pobřeží k pobřeží".Diploma thesis "Language policies of Canada: An Evaluation of Trudeau's Policy of Official Bilingualism" deals with Canadian English-French language duality. The thesis describes evolution of Canadian language policies on federal as well as on provincial level. On federal level, long-time prime minister of Canada Pierre Elliott Trudeau has achieved a goal to create fully bilingual federal government; on provincial level, the thesis deals mainly with the province of Québec as it has the most far reaching language legislation in Canada. The thesis evaluates Trudeau's aim to deal with Québec separatism and nationalism by stressing out new pan-Canadian identity of bilingual state reaching "from coast to coast".
Keywords:
Bilingualism; Canada; Language Policy; Official Language; Quebec; Trudeau; bilingvismus; jazyková politika; Kanada; oficiální jazyk; Québec; Trudeau
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170333