Original title:
Výuka fyziky a tvořivost
Translated title:
Education of Physics and Creativeness
Authors:
HRUBÁ, Žaneta Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se snaží 1) vymezit pojem tvořivosti ve vzdělání, 2) analyzovat jej s ohledem na jeho potenciální využití ve výuce fyziky a 3) přinést praktické řešení použitelné ve třídě. Naše výsledky ukazují, že myšlenka využít tvořivé myšlení ve výuce je potenciálně užitečná. Závěrem práce předkládám příklady konkrétního řešení. Zahrnují: tvořivé myšlení při učení se Ohmovu zákonu, tvořivé myšlení při učení se Archimédovu zákonu a tvořivé myšlení při aplikování znalostí z geometrické optiky.This thesis has been an attempt to 1) delimit the concept of creativity in education, 2) analyze it with respect to its potential use in physics teaching, and 3) provide a practical solution that could be applicable in class. The results show that the idea of employing creative thinking in classes is potentially useful at best. Examples of a practical solution are offered at the end. They include: creative thinking in learning of Ohm{\crq}s law, creative thinking in learning of Archimedes{\crq} principle, and creative thinking in application of knowledge of geometric optics. Citation: HRUBÁ, Žaneta. Výuka fyziky a tvořivost. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/6281