Original title:
Antické dějiny v komiksu
Translated title:
Ancient History in comics
Authors:
Dragounová, Veronika ; Kepartová, Jana (advisor) ; Zdichynec, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Objektem zájmu bakalářské práce jsou komiksy, tematicky a obsahově orientované na dějiny antického Řecka a Říma. Pozornost je soustředěna na komiksy publikované od počátku žánru do současnosti, se záměrem zdokumentovat tak co největší spektrum rozličných obsahových i ilustračních pojetí. Cílem mé práce je vybrané publikace hlediska struktury, tak především obsahově z hlediska historické faktografické adekvátnosti. Pozornost je dále věnována pojetí příběhu a záměru autora vzdělat čtenářské publikum, ačkoli se samozřejmě jedná o beletristická díla s účelem především čtenáře pobavit. Tento záměr úzce souvisí s dalším podstatným cílem práce, jímž je zhodnotit přínos těchto děl pro dětskou literaturu a zvážit úměrnost množství faktografických poznatků pro dětského či mladistvého čtenáře. V potaz bude také samozřejmě bráno jejich případné využití pro výuku antických dějin v rámci hodin dějepisu, či jiných výukových programů.The subject of this thesis is comic books which are in themes and subject matter devoted to the history of ancient Greece and Rome. Attention is paid to comic books which were published from the beginning of the genre up to the present day, with the intention to document the largest spectrum of content and various conceptions of illustration. The goal is to analyse these publications both from the perspective of structure and, most importantly, from the viewpoint of factual correctness. The thesis pays attention to the concept of a story and to the author's intention to educate the reader; but taking into consideration that these books are fictional with the main purpose to entertain the reader. This aim is closely connected to another substantial objective of the thesis, which is to evaluate the benefit of these publications for children's literature and to consider the adequancy, whether the amount of factual knowledge is suitable for the intended child or juvenile reader. The potential use and application in the teaching of ancient history within the framework of school history teachers or other educational programs is also taken into consideration.
Keywords:
antiquity; comics; Greece; History; literature; Rome; antika; historie; komiks; literatura; Řecko; Řím
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157254