Original title:
Projekt Harryho Potttera na 1. stupni základní školy v kontextu třídních vztahů
Translated title:
The Harry Potter project at the primary school in the context of class relations
Authors:
Pleskačová, Šárka ; Wildová, Radka (advisor) ; Linková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá vymezením pojmu projekt a tematické vyučování jakožto nástrojů pro zlepšení třídního klimatu a vztahů mezi žáky. Práce vymezuje pojem třídní klima a jmenuje některé příčiny změn třídního klimatu, spolu se způsoby jeho měření. Jmenuje některé žádoucí vztahy mezi žáky, které jsou ovlivněny klimatem třídy, a které klima ovlivňují nazpět. Práce se stručně věnuje motivaci. Dělí ji na vnitřní a vnější a nazírá ji z hlediska chování a z hlediska učení. Práce také zmiňuje několik možností způsobů práce s kolektivem z hlediska klíčových kompetencí stanovených v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání z června roku 2017. Konkrétně přibližuje projekt, tematickou výuku, prostor třídnických hodin a dramatickou výchovu jako jedny z možných metod a technik při práci s kolektivem. Teoretická část je uzavřena podrobným popisem a reflexí projektu Harry Potter probíhajícím v obou zkoumaných třídách. Praktická část je tvořena dvěma typy dotazníkového šetření. První dotazování pomocí dotazníku Naše třída zjišťuje změny v klimatu ve zkoumaných třídách v průběhu projektu Harry Potter. Druhé šetření pomocí Sociometrického dotazníku podle Morena mapuje změny v interpersonálních vztazích uvnitř tříd během projektu. Obě části výzkumu jsou v průběhu zpracování dat diskutovány a celá...This thesis deals with the definition of the project and thematic teaching as a tool for improvement of class environment and relationships between students. The thesis defines the concept of class environment and identifies some causes of changes in class environment, together with methods of its measurement. It identifies some desirable relationships between students that are influenced by the class environment and on the other hand those relationships that influence the environment. The motivation is briefly described, it is divided in two groups: inner and outer motivation and it is observed in terms of behaviour and learning. The thesis also mentions several ways of working with the collective in terms of key competences set out in The Framework Educational Programme for Basic Education from June 2017. Specifically, it describes the project, thematic teaching, classroom appearance and drama education as one of the possible methods and techniques for working with a collective. The theoretical part is concluded with a detailed description and reflection of the Harry Potter project which took place in both of the studied classes. The practical part consists of two types of questionnaires. The first questionnaire Our class examines environmental changes in classes examined during the Harry Potter...
Keywords:
class relations; climate; cooperation; motivation; primary school; Project teaching; social learning; thematic teaching; 1. stupeň základní školy; klima; motivace; Projektová výuka; sociální učení; spolupráce; tematická výuka; vztahy ve třídě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157290